Monday, May 31, 2010

Israel Semakin Menampakkan Riak Ketakutannya

"Angka kematian mencapai 19 orang dengan 26 lagi cedera dalam serangan komando Israel ke atas bantuan Freedom Flotilla yang menuju ke Semenanjung Gaza."

Jari-jemariku terhenti mengklik tatkala terbaca sebaris ayat yang menarik minatku. Mataku memandang paparan laptop tanpa kerdipan buat beberapa jeda. Aku menghela nafasku. Panjang. Sekali lagi aku memaksa mindaku memikirkan suasana dan situasi yang dilanda oleh para aktivitis yang menuju ke sana. Imaginasi realiti yang hanya dimainkan oleh mindaku. Masya Allah.

Begitu kejam sekali tindakan Israel yang nekad untuk mematikan langkah-langkah dan pergerakan manusia yang ingin membantu saudara-saudara Islam di sana. Begitu tergamak sekali tindakan terkutuk mereka.

Hatiku menyumpah seranah. Menyumpah terhadap perbuatan yang sama sekali tidak masuk dek akal. Cetek sungguh rasionaliti mereka. Apatah lagi hati-hati mereka.

Aku mencari-cari lagi sumber-sumber yang mampu untukku berikan input terhadap diriku mengenai perjalanan aktivitis ini. Dalam mencari-cari tersebut, terlintas sejenak dalam pemikiranku. Aku tersenyum sendirian. Betapa ceteknya ideologi mereka. Mereka mengandaikan bahawa dengan menyekat bantuan sebegitu mampu untuk melumpuhkan sisa-sisa perjuangan untuk pembebasan warga Palestin. Namun, mereka silap. Silap sama sekali. Secara zahirnya, memang mereka mampu berbuat demikian. Mereka tidak mampu menghalang hati-hati yang ingin membantu mereka yang tertindas. Secara rohaninya. Mereka tewas dan tumpas dari segi kerohaniannya. Mereka tidak mampu memotong talian online yang menyambungkan para hamba-Nya yang ditindas dengan Allah Yang Maha Esa. Mereka kecundang sebenarnya. Tewas dengan perbuatan dan sikap mereka sendiri.

"Ya Allah, kami letakkan Kamu di batang leher musuh kami, dan kami berlindung dengan-Mu dari kejahatan mereka. Ya Allah, leburkanlah kumpulan mereka, kacau-bilaukan persatuan mereka, cerai-beraikan pakatan mereka, goncangkan pendirian mereka, hantarkan anjing-anjing kami ke atas mereka, wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa, wahai Tuhan Yang Bersifat Murka. Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah, wahai Tuhan Yang Menurunkan Al-Quran, whai Tuhan Yang Mengarakkan Awan, wahai Tuhan Yang Menewaskan Bala Tentera Ahzab, kalahkan mereka, menangkanlah kami ke atas mereka. Amin..."

2 comments:

sedih baca berita-berita macam ni..israel tu memang sejak azali lagi jahat. geram betulll

Jadi, apa tindakan kita?
Semarakkan hati kita dengan doa-doa dan utuhkanlah perpaduan sesama umat...
Tue yang sepatutnya kita buat...

Benarlah apa yang berlaku masa kini...
Umat Islam diibaratkan sebagai buih-buih di lautan...
Banyak, namun tak bersatu untuk yang haq...