Tuesday, June 16, 2009

Cerpan: Konfrontasi Realiti Hati (Bahagian 5)

Aku berada di tepi sebuah tasik. Memerhatikan keindahan rona hijau sekeliling. Mindaku kosong tatkala itu. Tidak langsung diguris oleh anasir luar yang mampu menggugat ketenteraman dan ketenangan yang aku peroleh ketika ini. Leka dibuai dengan kebesaran kejadian-Nya.

Aku duduk berteleku di bawah sepohon pokok yang rendang berhampiran dengan tasik tersebut. Melepaskan lelah dan pemandangan jauh merentasi kawasan tasik. Sejauh-jauhnya yang termampu dek keupayaan seorang manusia. Mata aku sering tertancap dengan kelibat-kelibat manusia lain yang menggunakan kemudahan yang ada di tasik ini. Ada di antaranya yang berjogging, bermain layang-layang dan ada juga seakan seperti aku. Hanya duduk merehatkan tubuh. Kedengaran suara girang sekumpulan kanak-kanak yang berusia dalam lingkungan kurang dari 9 tahun, sedang berkejar-kejaran antara satu sama lain. Seronok melihat telatah mereka. Hanya berada dalam dunia imaginasi ciptaan mereka sendiri. Tidak perlu memikirkan soal kehidupan sama sekali. Alangkah indahnya jikalau aku mampu berada di situ semula. Melayan karenah gila-gila usia kanak-kanak yang sememangnya memeningkan ibu bapa.

Mata aku juga tertancap kepada sebuah keluarga yang duduk berkelah di suatu sudut di tepi tasik. Menikmati juadah yang dibawa dari rumah untuk dijamah bersama-sama dengan ahli keluarga lain dalam suasana yang begitu mesra sekali. Si ibu menyuapkan juadah ke dalam mulut si suami manakala si suamipun turut sama membalas dengan perbuatan yang serupa sambil diperhatikan oleh anak-anak mereka. Alangkah romantisnya kehidupan mereka sekeluarga. Namun, aku bagaimana? Terdetik sejenak persoalan itu jauh di lubuk sanubari kalbuku. Hatiku bagaikan diusik setelah melihatkan kemesraan yang terjalin oleh keluarga terbabit. Meruntun perasaan sedih apabila memperlihatkan perbandingan di antara keluarga aku dengan mereka. Antara langit dengan bumi hendaknya. Segala-galanya bermula sejak 3 bulan yang lalu. Peristiwa yang memulakan detik hitam dalam sejarah keluargaku. Dari semangat kasih sayang yang hangat melanda seisi keluarga sehingga bertukar rupa menjadi sebuah nostalgia silam yang tidak bisa mengembalikan semula detik-detik terindah tersebut.

“Abang, tolong Lisa!” Jeritan lemah Lisa memanggil suaminya menyebabkan Amar tergesa-gesa mendapatkan Lisa yang berada di bilik air bilik tidur mereka.

“Ya Allah! Kenapa ni Lisa? Apa dah jadi ni? Ya Allah! Darah?” Amar terkedu melihatkan darah mengalir laju membasahi kain batik yang dipakai Lisa. Aku pula hanya mampu menangis mengeluarkan air mata melihatkan keadaan mama yang serius kondisinya. Mama sebenarnya hamil 7 bulan. Tiba-tiba, mama pengsan tak sedarkan diri dalam keadaan kekalutan melihat keadaan darah yang banyak mengalir ke kaki mama.


Bersambung...

0 comments: