Sunday, June 14, 2009

Cerpan: Konfrontasi Realiti Hati (Bahagian 3)

“Abang, nak minum air apa? Biar saya buatkan?”

Prang!!! Pasu kaca kesayangan mama pecah bertaburan di lantai. Menjadi butir-butir halus. Mencapah ke seluruh ruang tamu rumah.

“Kau tak ingat apa air yang aku suka? Hidup dah lama dengan akupun masih lagi nak bertanya soalan yang serupa. Aku sepak juga perempuan ni,” jerkah abah seraya menghayun tangan kanannya. Namun, ditahan niatnya itu.

“Apa salah Lisa terhadap abang? Janganlah seksa Lisa macam ni,” rintih mama sambil air mata mula membasahi pipi.

“Aku letihlah dengan karenah kau. Dahlah kat pejabat tu kerja bertimbun-timbun. Balik rumah pula, kau tambah derita aku lagi,” keras nada suara abah sambil berlalu pergi.

“Abang nak pergi mana tu?” sayu panggilan mama terhadap abah yang sudah tiba di muka pintu rumah.

“Aku nak keluar. Nak tenangkan fikiran. Duduk kat rumah ni pun belum tentu aku dapat minum. Aku nak pergi warung,” laju jawapan yang terpacul dari lidah abah. Mama hanya memandang sayu tanpa mampu untuk berkata apa-apa. Hanya linangan manik jernih yang mampu membicarakan segala-galanya ketika itu. Aku bergegas mendapatkan mama yang berdiri di situ sambil menahan air matanya dari terburai deras.

“Mama, sudahlah. Jangan nak diambil hati dengan abah tu. Amir sentiasa berada di sisi mama,” ujarku tatkala mama masih lagi dalam suasana sedih. Beberapa butir air mata jatuh ke lantai, bersatu bersama-sama dengan cebisan pasu kaca yang bertaburan. Sempat aku menyeka air mata mama dari terus berguguran.


Bersambung...

0 comments: