Sunday, May 9, 2010

Secupak Kasih, Segantang Sayang

Faris menatap gambar yang berada dalam sampul surat yang agak lusuh warnanya. Dalam sampul surat tersebut juga terselit sekeping nota tulisan yang amat dikenalinya. Mama. Faris amat mengenali tulisan insan yang tercinta itu. Mama telah pergi menemui Penciptanya seminggu yang lalu. Kini, yang tinggal hanyalah cebisan nostalgia mama dan dia serta peninggalan yang berada di tangannya kini.

Faris termenung jauh mengenangkan masa silam. Saat-saat dia bersama mamanya yang tercinta. Mengimbau kembali satu persatu detik yang pernah dilaluinya dahulu bersama mama.

"Faris, anak mama. Mari sini sayang. Mama suapkan nasi ya."

Ketika itu, Faris baru berusia 5 tahun. Faris hidup dengan mama berdua saja. Abah sudah lama meninggalkan mereka. Khabar beritanya sudah lama tidak didengari lagi. Abah seorang anggota tentera pengaman yang sering bertugas di luar negara. Saat Faris dilahirkan, abah tiada di sisi mama. Mama mengerti. Yang penting bagi mama ketika itu, Faris selamat dilahirkan. Perkhabaran terakhir yang diterima daripada abah adalah ketika abah berada di Somalia. Bertugas di daerah bergolak di sana. Ketika itu, Faris sudah menjangkau umur 3 tahun. Sejak dari itu, tiada lagi khabar berita daripada abah mahupun pasukan angkatan tentera. Berita yang diterima oleh mama baru-baru ini sama sekali tidak diduga oleh mama. Abah terkorban dalam satu misi ketika berada di sana. Mengalir air mata mama tanpa dapat dibendung lagi.

Mama tekad dan gigih untuk membesarkan anaknya yang satu itu. Meskipun usia Faris baru mencecah 5 tahun, mama tabah membesarkannya. Bagi Faris, mamalah ibu dan ayahnya. Faris membesar dalam dakapan mama sehingga Faris berada kini.

Faris terjaga dari lamunanku. Faris menyeka air mata yang mengalir tanpa Faris menyedari di pipinya. Faris membuka helaian kertas yang berada di dalam sampul berkenaan. Faris bukanya perlahan-lahan. Coretan tulisan mama tertera di dalam surat berkenaan. Faris membacanya dengan penuh teliti.


Ke hadapan anakku yang disayangi,

Assalamualaikum. Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi Faris masih lagi diberikan peluang untuk meneruskan kehidupan di bumi Ilahi ini. Mama juga bersyukur kepada-Nya kerana berkat daripada-Nya, mama mampu membesarkan Faris dengan sempurna, meskipun ada cacat celanya.

Di saat Faris membuka dan membaca perutusan ini, mama telahpun pergi menyahut seruan-Nya. Mama tahu, Faris masih lagi memerlukan mama di sisi Faris. Namun, mama yakin, Faris mampu untuk meneruskan kehidupan ini tanpa adanya mama di sisi Faris. Tapi, percayalah, doa mama sentiasa mengiringi Faris. Semoga Faris tabah dan cekal dalam meneruskan hidup ini.

Mama gembira di saat mama pergi menemui Pencipta, anak mama berjaya diijab kabulkan dengan pilihan hati mama. Semoga Faris berbahagia dengan Nurul Fatihah sehingga ke akhirnya. Janji dengan mama, ya, sayang akan menjaganya seperti mana mama menjaga Faris. Mama tidak meminta apa-apapun daripada Faris, namun, tunaikanlah permintaan mama ini.

Terima kasih mama ucapkan kepada Faris kerana Faris setia berada di sisi mama sentiasa. Mama hargai pengorbanan Faris terhadap mama. Mama halalkan segala makan minum yang mama berikan kepada Faris selama ini. Mama juga ampunkan segala salah silap Faris selama mana mama menjaga Faris.

Sebelum mama akhiri helaian coretan mama ini, satu lagi pesan mama. Sentiasalah ingat kepada Allah. Jangan lupa jalankan kewajipan kita sebagai hamba kepada-Nya. Semoga anak mama diberi perlindungan oleh-Nya. Mama sayangkan Faris.

Wassalam.


Faris melipat helaian kertas itu usai membacanya. Faris tersentuh dengan ayat-ayat yang dicoretkan oleh mama. Begitu besar pengorbanan mama terhadapnya. Faris menyesali atas segala perbuatannya. Faris kadang-kala alpa dengan kehidupannya sehingga kebajikan mama terabai. Faris bangkit daripada duduknya di pangkin, yang terletak di kawasan halaman rumahnya. Di situlah tempat mama meluangkan masa yang ada. Faris berlalu masuk ke ruang tamu rumahnya. Langkah terhenti. Faris menoleh ke belakang. Memandang ke arah pangkin berkenaan. Di ruang matanya, Faris mampu melihat mamanya sedang khusyuk membaca sambil ditemani Faris sendiri. Mata Faris berkaca-kaca.

"Mama, setiap hari adalah hari ibu buat mama. Terima kasih kerana membesarkan Faris. Terima kasih juga kerana sanggup memberikan kasih sayang mama kepada Faris. Semoga mama tenang di sana."


Nota Kaki: Selamat Hari Ibu

0 comments: