Tuesday, August 31, 2010

Merdeka: Malaysia Patut Bersyukur

31 Ogos 2010 - genaplah usia kemerdekaan kali ke 53. Syukur kepada-Nya kerana Malaysia masih lagi berada dalam keadaan yang aman sentosa, ekonomi yang masih stabil, kehidupan seharian rakyatnya yang masih lagi mampu untuk meneruskan jejak langkah di bumi Ilahi ini.

Malaysia, negaraku yang tercinta ~ picture by charches of deviant art

Namun, sedikit sebanyak, kita perlu kembali pada maksud sebenar kemerdekaan yang kita peroleh kini. Sudah semestinya kalian semua masih lagi ingat akan detik-detik penceritaan bagaimana tanah air kita memperoleh pembebasan daripada cengkaman kuasa kolonial. Betapa peritnya kehidupan di bawah pentadbiran zaman Negara Matahari Terbit, Bintang Tiga dan kuasa Barat. Semua itu perlu diperoleh dengan bayaran yang sangat mahal harganya.


Situasi ini boleh diseiringkan dengan rencah kehidupan yang dilalui oleh saudara-saudara kita di Palestin. Kehidupan seharian mereka ibarat bagaikan seorang pejuang. Pejuang yang memperjuangkan hak tanah air mereka yang dirampas oleh rejim Zionis - puak yang tidak memiliki dan memahami erti konsep kemanusiaan.

Oleh itu, marilah kita sama-sama bersyukur dengan setiap saat dan detik kehidupan kita yang masih lagi beroleh keamanan dan kesenangan ini. Dan tidak dilupakan juga, usaha dan doa kita terhadap saudara-saudara kita di sana yang masih lagi mencari-cari erti kebebasan yang didambakan.

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke 53, negaraku, Malaysia!

0 comments: