Sunday, July 5, 2009

Cerpan: Konfrontasi Realiti Hati (Bahagian 37)

“Aku bersimpati dengan kau, Amir. Aku tak tahupun situasi keadaan kau sebenarnya,” ujar Nazmi, memecahkan kesunyian yang menodai setelah keadaan sepi tamatnya waktu sekolah telah berlalu setengah jam yang lalu. Wakaf yang berada di halaman persekitaran sekolah merupakan tempat yang selalu aku kunjungi bagi merawat hati yang selalu lara ini.

“Tak apalah, Nazmi. Bukan salah kaupun. Cuma, aku ni yang terlalu sensitif. Maaflah kalau kau terpaksa menjadi mangsa aku untuk mendengar segala karenah dan permasalahan yang aku hadapi ni.”

“Apa yang kau merepek ni, Amir? Apa gunanya sahabat kalau bukan untuk dikongsi segala suka duka bersama? Kau dah lupa janji setia kita dulu tu?” balas Nazmi sambil cuba memaksa aku mengingati semula kata-kata keramat yang pernah aku dan dia lafazkan ketika di Tingkatan 1. Di tempat ini jugalah yang menjadi saksinya.

“Aku ingat lagi, Nazmi. Aku ingat,” kataku seraya memandang ke hadapan. Menjangkaui batasan kawasan persekitaran sekolah. Sehingga sampai di titik perspektif kawasan perumahan yang terletak berhampiran dengan kawasan sekolah.

“Habis, lepas ni kau nak buat apa pula? Kau masih lagi menyimpan perasaan kecewa kau tu?” soal Nazmi setelah beberapa detik suasana sepi merajai. Aku masih lagi terus membisu. Seakan-akan tidak mengendahkan persoalan yang dilontarkan oleh Nazmi, sahabatku.


Bersambung...

*Sekuel cerpan ini boleh dilayari melalui laman sesawang iLuvislam.com dengan tajuk thread [Cerpan] Konfrontasi Realiti Hati

0 comments: