Wednesday, December 2, 2009

Dubai: Berada Dalam Status Bahaya

Assalamualaikum dan Salam Ceria...

Baru-baru ini, di dada-dada media elektronik, terpampar susutan ekonomi yang melanda salah satu kuasa ekonomi dunia, iaitu Dubai. Dubai seringkali menjadi bahan bualan masyarakat global kerana usahanya dalam membangunkan negara untuk menaikkan dan menjana ekonomi Asia Timur. Antara pembangunan yang dilaburkan oleh Dubai melalui broker pelaburan UAE Dubai World ialah bangunan tertinggi di dunia, Burj Dubai, pulau buatan manusia terbesar dan hotel paling eksklusif di seantero dunia yang masih dalam proses pembinaan, mengumumkan bahawa pembayaran hutang kewangan sebanyak US$59 billion dalam jangka masa 6 bulan oleh pemerintah Dubai sendiri.

http://junsuikeiken.files.wordpress.com/2008/02/burj_dubai.jpg
Lakaran asal menara Burj Dubai

http://junsuikeiken.files.wordpress.com/2008/02/palm-island.jpg
Lakaran asal pembinaan Dubai Palm Island

Kenyataan yang dikeluarkan pada minggu lepas sebelum menjelangnya Hari Raya Aidiladha, benar-benar mengejutkan seluruh penganalisis ekonomi dunia, di mana impak dari penangguhan hutang kewangan tersebut akan menjerumuskan kelembaban iklim ekonomi bursa dunia, terutamanya Asia sendiri. Penganalisis ekonomi berpendapat bahawa kenyataan yang dikeluarkan oleh badan pemerintahan Dubai terbabit, secara tidak langsung memberi kesan negatif terhadap global mengenai keupayaan dan reputasi mereka sebagai hub perniagaan.


Nota Kaki: Ikut keupayaan dan motif pembinaan dan pembangunan yang ingin dilaksanakan. Bukannya sekadar ingin menjadi antara yang terbaik di kalangan yang terbaik sehingga akhirnya, ianya memakan diri sendiri. Renung-renungkanlah.

0 comments: