Tuesday, April 27, 2010

Kerana Secebisnya Ilmu

Mataku sedang asyik memerhatikan paparan laptopku. Memerhatikan setiap bait-bait ayat yang dipaparkan dan tertera di situ. Aku menghela nafas panjang. Bibirku dilirikan sedikit cuma. Alhamdulillah. Perkataan syukur bergema di ruang hatiku.

Lebih mendalam lagi perasaan itu apabila mendapat mesej daripada insan tersayang.
"Salam. Subjek UHS3102 dapat A-. Tahniah."

Mesej yang dikirimkan daripada ayahanda tidak aku biarkan begitu saja. Aku membalasnya. Alhamdulillah. 1 daripada 7 subjek bagi pengajian aku di semester akhir ini memberikan hasilnya, meskipun aku tahu betapa peritnya menghadapi semester ini berbanding semester-semester terdahulu. Begitu perit untuk digalas bagi seorang yang masih lagi belum mengenal erti kehidupan dunia yang fana ini.

Masih lagi tergambar suasana ketika mula-mula memasuki semester akhir. Hidup seperti bukan manusia normal ketika itu. Memenjarakan diri di dalam makmal untuk menyiapkan Projek Sarjana Muda (PSM) yang merupakan salah satu keperluan untuk seseorang mahasiswa pra-siswazah melalui proses graduasi. Memulakan kehidupan sebagai mahasiswa tahun akhir dengan subjek-subjek yang agak kritikal dan berat inputnya. Namun, semua itu harus dan mesti dihadapi jua.

Subjek Terknologi Fermentasi, Tabiat Organisasi, Keusahawanan, Terapi Gen dan seangkatan dengannya. Semuanya perlu dipelajari demi menghabiskan kehendak silibus dan kualiti graduan yang mempelajari subjek-subjek yang berkaitan dalam bidang Bioteknologi Industri ini. Meskipun terasa bagaikan hidup ini seperti sering tidak memihak kepada diri, namun, dibuang sejauh-jauhnya tafsiran itu. Semuanya yang terjadi dan berlaku, ada hikmah dan pengajaran di sebaliknya. Jika tidak terhadap diri sendiri, mungkin untuk masayarakat di sekeliling kita.

Senarai tampal yang dipaparkan dalam laman akademik UTM aku tutup. Namun, minda masih lagi menerawang memanggil kembali memori silam. Pernah suatu ketika dahulu, aku menangis keseorangan di bilik. Ketika itu, aku baru pulang dari makmal setelah menyelesaikan kerja-kerja PSM. Aku terbaring di katil. Kepenatan yang amat menyelubungi diriku. Dengan tidak semena-mena, air mataku mengalir deras kerana mengenangkan laluan hidup yang begitu mencabar. Tidak pernah aku merasakan sebegini perasaan aku selama mana aku berjihad di medan ilmu.


Benar. Mencari ilmu bukannya mudah seperti yang diperkatakan. Senang untuk diucap, namun sukar untuk dilaksana dan dilakukan. Semuanya memerlukan kekuatan dari pelbagai aspek untuk mendaki satu demi satu anak tangga matlamat. Bukannya boleh melompat beberapa anak tangga untuk mendakinya. Adakalanya kita perlu melepaskan segala bebanan yang bersarang dalam diri sebelum kita mampu untuk bangkit menghadapi ujian-Nya. Kerana kita adalah hamba-Nya yang tidak sempurna berbanding sang Pencipta. Lumrah dan fitrah manusia. Manusia diberikan emosi untuk melahirkan perasaannya dalam bentuk atau prospek mengikut lunas-lunas syara'. Tidak semestinya manusia yang menangis atau rebah meratapi nasibnya dikategorikan sebagai lemah. Ia sebenarnya boleh menjadi tonik kepada insan tersebut untuk bangkit meneruskan kembali perkara yang membelenggunya.


Suka duka dalam pencarian ilmu ini sudah sinonim dalam kehidupan insan berilmu. Adakalanya kita merasai nikmat dalam menuntut ilmu, namun kita tidak terlepas dari pahitnya. Sentiasalah melapangkan dada dan hati terhadap segala ujian-Nya dan jangan sesekali lupa untuk bersyukur atas nikmat pemberiannya.


Kerana secebisnya ilmu...

0 comments: