Friday, April 30, 2010

Panggilan Yang Tidak Diduga

Jumaat, 30 April 2010. Jam menunjukkan jam 5.06 petang. Sedang aku melayari internet untuk melihat perkembangan semasa, telefon bimbitku berdering. Suatu nombor yang tidak aku kenali terpapar di skrin. Aku menjawab panggilan tersebut.

Setelah mengenal empunya diri yang menelefon, minda aku fokus dan terarah terhadap bayangan kampus. Selang beberapa minit aku melayani panggilan terbabit, aku termenung jauh. Dahiku berkerut. Fikiranku juga turut kusut. Cuba menganalisis keputusan yang bakal aku terima kelak. Aku menghela nafasku dalam-dalam.


Setelah diri berada dalam keadaan sedikit tenang, aku menyuarakan apa yang terbendung dalam diriku kepada bonda yang dikasihi. Bonda mendengarnya dengan penuh prihatin. Syukur, bonda memberi keizinan untuk aku pulang semula ke UTM. Namun, aku belum lagi meluahkan hasrat dan keputusan aku kepada abah tercinta.


Aku menuruni anak tangga perlahan-lahan. Cuba untuk memerhatikan setiap pergerakan abah yang sedang khusyuk memerhatikan skrin paparan laptopnya. Aku menghampirinya dan cuba untuk membawa berbincang dengannya. Dan, syukur, alhamdulillah. Abah juga turut sama memberikan jawapan yang positif.

Hati ini sebenarnya begitu berat untuk kembali semula ke kampus sedangkan belumpun sampai sehari semalam aku berada di kampung halamanku. Namun, demi insan yang aku sayangi, aku teruskan jua dan cuba untuk meredhakan segala apa yang berlaku. Mungkin ini petunjuk dan pengajaran daripada-Nya kepada aku. Getus hatiku keseorangan.


Nota Kaki: Jangan sekali-kali menangguhkan kerja yang boleh disempurnakan dalam waktunya. Peringatan untuk diri sendiri dan yang lain.

0 comments: