Thursday, December 9, 2010

Berfikir Di Sebalik Menghayati


Selama beberapa hari ini, saya kembali ke dunia ciptaan 'manusia'. Dunia perfileman. Saya tertarik dengan plot perjalanan cerita Crime Scene Investigation (CSI) yang saya kira mula membuatkan saya berfikir secara analitikal.

Meskipun keseluruhan cerita tersebut tidak memaparkan konsep realiti yang sebenarnya, namun, ianya memberikan suatu impak terhadap para penonton. Memberikan para penonton peluang untuk sama-sama berfikir dan cuba merungkai segala persoalan dan misteri permasalahan yang wujud dalam cerita berkenaan.

Di sebalik perjalanan kronologi cerita terbabit, saya sebenarnya kagum dengan apa yang saya lihat. Lihatlah betapa bijaksananya al-Khaliq dalam mencipta sesuatu. Begitu sempurna dan teliti. Bayangkan, sel darah yang setitis cuma, mampu untuk memberikan 1001 jawapan terhadap persoalan yang sebelum ini bertandan menghala ke jalan buntu.

Ya, saya akui dengan segala teknologi dan perkembangan pesat yang dijana oleh manusia, tanpa adanya kepercayaan terhadap Tuhan, ianya sia-sia. Tanpa Tuhan, siapalah kita di dunia ini.

Segala langkah dan ikhtiar yang diusahakan oleh seseorang manusia itu, seperti yang dilayarkan dalam CSI ini, semuanya berada di dalam pengetahuan dan kehendak Tuhan Yang Maha Esa. Tidak semua yang dilakukan akan mendapat hasil yang dikehendaki. Semuanya adalam ketetapan dan ketentuan daripada-Nya. Qada' dan Qadar-Nya.


Nota Kaki: Cuba untuk mencari bahan-bahan perfileman yang mampu membuatkan kita berfikir dan mampu untuk kita menghargai dan bersyukur setiap apa yang kita miliki. Bukan semata-mata untuk menghela nafas yang telah lelah, namun, dalam masa yang sama, mampu memberikan sesuatu nilai positif terhadap pembangunan diri.

0 comments: