Thursday, December 23, 2010

Permintaan Yang Tertangguh

Diri ini masih lagi terkedu di hadapan paparan laptop dengan jari-jemariku kaku di atas papan kekunci. Aku masih lagi tidak mampu untuk mengerahkan otakku untuk mentafsirkan segala persoalan dan permintaan yang diminta oleh seniorku, Kak Ku Anis Shazura yang telah menge'tag' aku di dalam warkahnya terdahulu yang sudah berusia 2 minggu.

Nampaknya, aku masih lagi berhutang dengannya kerana boleh lagi melangsaikan permintaan daripadanya.

Baiklah. Dengan hembusan nafas yang dalam, aku memulakan marathon larian jari-jemariku di atas papan kekunci laptop.

"Once you have been tagged, you are supposed to write a note with 25 random things, facts or goals about you. In the end, choose 25 people to be tagged. You have to tag the person who tags you. If I tag you, it's because I want to know you more."

1. Aku kini sedang melanjutkan pengajianku di peringkat sarjana dalam bidang Bioteknologi di Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

2. Aku berbadan besar, tinggi juga orangnya.

3. Wajahku seringkali disama ertikan dengan singa. Aku sendiri agak musykil. Yang aku tahu, kebanyakkan mereka yang berada di sekelilingku mengatakan bahawa riak wajahku garang dan kadang-kadang seperti orang tertekan atau stress. Entah. Aku tidak mengerti.

4. Masuk tahun ini, sudah hampir 5 tahun aku berkelana menuntut ilmu di bumi Johor Darul Ta'zim ini.

5. Jurusan aku semasa peringkat Ijazah Sarjana Muda adalah Biologi Industri di UTM. Yang menariknya, itu adalah pilihan aku yang terakhir dalam senarai permohonan kemasukan ke universiti semasa aku melakukan permohonan di matrikulasi terdahulu.

6. Aku berasal dari Selangor Darul Ehsan. Secara spesifiknya berasal dari Selayang.

7. Aku suka melakukan aktiviti kepengakapan semasa aku berada di bangku sekolah. Kini, ianya tinggal memori dalam lipatan sejarah hidup aku kerana kesibukan menuntut ilmu yang menagih aku untuk bersara dari hobi tersebut.

8. Meskipun tubuhku besar, namun, aku gemar bersukan seperti bermain badminton, ping pong, futsal, bola sepak, dan bola tampar. Namun, amat payah untuk aku berjogging. Sebab? Entah. Aku tiada jawapan spesifik di situ.

9. Gemar masakan sambal tumis.

10. Mengalami kecacatan kekal di siku dan pergelangan tangan kanan disebabkan kecuaian diri sendiri.

11. Tidak gemar untuk keluar bersiar-siar kecuali situasi memerlukan untuk berbuat demikian.

12. Aku benci dengan kelewatan dan menunggu. Tapi, adat dan lumrah kehidupan. Ada yang menunggu dan ada yang ditunggu. Jadi, banyakkan bersabar.

13. Aku paling benci dengan pembentangan. Sebab? Aku mempunyai darah gemuruh sebelum bermulanya sesuatu pembentangan. Jadi, memang aku mengambil masa untuk cuba mengawal darah gemuruh yang datang secara tiba-tiba.

14. Suka membaca novel dan bahan-bahan ilmiah.

15. Bakat menulis ini bermula semasa aku berada dalam Darjah 3. Sejak dari waktu, aku akan menulis mengikut apa yang mampu aku luahkan. Kadang-kala, individu-individu di sekelilingku agak rimas dengan pertuturan dan ayat-ayat yang keluar dari mulutku. Ianya bagaikan seperti alunan dan adunan sastera.

16. Tak suka menyusahkan orang lain.

17. Bidang biologi bukanlah salah satu bidang yang aku minati. Namun, aku mengikut hala tujuku berdasarkan keputusan peperiksaan yang aku peroleh semasa peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

18. Sukar untuk memulakan perbualan dengan individu yang baru atau tidak dikenali, terutamanya golongan Hawa. Aku memerlukan masa untuk mencari keserasian dalam berkomunikasi dengan mereka. Mungkin ini salah satu sebab mengapa aku dikatakan sebagai garang oleh mereka. Mungkin.

19. Suka memendamkan perasaan.

20. Lesen memanduku baru berusia 5 bulan. Sengaja aku tidak mengambil lesen memandu sebelum aku menyambung pengajian dahulu.

21. Suka berada di dapur. Itu merupakan salah satu sebab mengapa tubuh badan aku besar.

22. New Zealand All Blacks adalah pasukan ragbi yang aku sanjungi. Suka dengan semangat dan tradisi mereka, iaitu Hakka atau Kapa O Panga. Tarian pahlawan puak orang asli New Zealand ini hanya dipersembahkan oleh All Blacks sebelum bermulanya sesuatu perlawanan.

23. Suka dengan filem-filem aksi, tapi benci dengan filem-filem berunsurkan tahyul dan khurafat.

24. Kedua-dua ibu bapaku berasal dari Utara Semenanjung Malaysia.

25. Anak sulung daripada 2 orang adik-beradik.


Akhirnya, selesai juga. Tapi, ada lagi satu tugasan yang perlu aku lakukan, iaitu menge'tag' kenalan-kenalan blog aku untuk menjawab soalan-soalan ini. Oleh itu, berikut adalah senarai mereka yang bertuah:

6 comments:

Cik Anis said...

kenapa kah fahmi letak nama penuh..adehhh...thanks buat ye...hadiah konvo still akk simpan,ade kt lab,,nti ambik ngn kak ermi ye..akak dah balik dh...mebi dtg pn time konvo..jumpa lg ye fahmi,bljr rajin2..sori,xsempat jumpa..senang2,kontekla akk...tata

kalau ada sumur diladang,
boleh hamba menumpang mandi,
kalau ada umur yg panjang,
boleh kita berjumpa lagi..^^

Unknown said...

Tak salahkan kalau guna nama penuh?

Tue pun bukan nama penuh sebab tak ada nama ayah...

Hehehe...

Lor...

Maaf ya kak, kelam-kabut sentiasa. Maklumlah, timbunan assignment dan test semuanya disatukan sekali. Jadi, huru-haralah hidup...

Insya Allah, kalau ada kesempatan, Fahmi ambil...

Jadi, akak konvo nanti, jangan lupa roger2 ya...

Kena plan untuk akak pula lepas nie...

Hehehe...

Lagi satu, tahniah sebab akak berjaya habis dalam masanya...

:)

aizzura said...

mase skolah dulu kau memang nampak garang... tapi bile senyum ok je... so bnykkan senyum..

Unknown said...

Zura:
Hoho...
Aku memang dah jangka...
Aku nie ramai yang kata aku nie garang...

Aku nie susah nak senyum...
Tuelah masalah aku...

Marya Hana said...

rajinnya buat tag yang berjela ni.. !
gud job! heee.

1st time jejak sini.. =)

Unknown said...

Hana:
Demi menghargai permintaan daripada kenalan dan rakan...
Apa salahnya, ya tak?

Jemput-jemputlah ziarah blog nie...
:)