Friday, July 2, 2010

[Cerpan] Ombak Kasih: Bahagian 4


Fikiranku kusut. Buntu. Menanti tibanya hari pembentangan perancangan projek mega empangan hidroelektrik BAKUN. Kesemua pegawai kanan syarikat dan anak syarikat yang berkaitan akan turut sama hadir. Aku mengerling jam di hadapanku. Jarum sudah melepasi angka 1. Perlahan-lahan aku bangkit. Menuju ke arah ruang jendela pejabat. Melepaskan pandangan mataku jauh ke hadapan. Suasana kesesakan ibu kota Kuala Lumpur semakin galak. Aku menghela nafasku panjang. Berat.

“Assalamualaikum.” Suatu suara menyapaku. Aku menoleh sekilas mataku ke arah datangnya suara berkenaan.

“Waalaikumsalam. Zakaria, masuklah,” pelawaku sambil aku merapatkan tubuhku di kerusi sofa, yang tersedia di suatu sudut dalam ruang pejabatku.

“Kenapa dengan kau ni, Amir? Aku tengok dua, tiga hari ni kau banyak mendiamkan diri. Kenapa?”

“Entahlah, Zakaria. Aku runsing. Runsing.”

“Runsing? Maksud kau, runsing mengenai projek BAKUN tu?” Zakaria cuba menduga.

“Yalah. Apa lagi kalau bukan projek tu. Aku risau sangat sampai malam tadipun aku tak tidur lena. Asyik fikir benda tu saja.” Aku memejamkan mataku. Terasa benar penatnya akal ini berfungsi tanpa memberinya ruang untuk berehat.

“Amir, tenang, OK. Aku tahu impak beban kerja projek tu. Aku pun terasa sama. Tapi, jangan sampai beban kerja tu menyebabkan kita juga turut sama merengnya. Buat dengan terbaik, tapi jangan paksa diri sampai fitrah diri kita abaikan. Tubuh kau juga memerlukan rehat.” Panjang lebar penjelasan yang dihamburkan oleh Zakaria kepadaku. Aku memandang tepat mukanya.

“Amboi, amboi. Pandainya kau bagi motivasi percuma kepada aku ya?” Zakaria menahan gelak. Namun, terburai juga akhirnya deraian ketawanya.

“Aku memang pandai dalam hal-hal motivasi ni. Kau saja yang tak tahu,” katanya setelah ketawanya makin surut.

“Yalah, yalah. Aku admit. Kau memang pakar dalam hal-hal motivasi ni,” sindirku lalu bangkit menuju ke meja.

“Jom, Zakaria. Kita pergi lunch. Aku laparlah,” ujarku setelah mengemas fail-fail di atas mejaku.

“Jom. Aku pun lapar juga ni. Tapi, tak sampai hati nak pergi makan sebab ada orang tu stress dengan kerja sampai waktu makanpun tak ingat.” Sekali lagi aku dihamburkan nada-nada sinis oleh Zakaria. Aku hanya tulikan telingaku. Malas hendak aku layan kerenah orang tua ini. Makin dilayan makin menjadi.

“Nak makan kat mana?” Aku menyoalnya setelah mengunci bilikku.

“Hmm… Kita makan kat restoran Rasamas, OK?”

“OK. Jom. Nanti lambat pula masuk pejabat.”

Aku dan Zakaria bergegas menuju ke ruang letak kereta. Namun, langkahku terhenti di muka pintu utama syarikat tatkala terlihat seorang pekerja wanita sedang duduk menghadap fail-fail yang bertimbun di hadapannya. Aku berhenti seketika tidak jauh dari situ. Memerhatikan gerak-gerinya. Khusyuk. Teliti menjalankan kerjanya sehinggakan tidak sedar aku sedang memerhatikannya dari jauh.

“Hish, tak pergi makankah Fiza ni? Dah waktu rehat tengah hari sekarang ni.” Akalku ligat mengacukan pelbagai soalan yang sama sekali tiada jawapannya. Zakaria sudah hilang dari pandangan aku.

0 comments: