Sunday, June 21, 2009

Cerpan: Konfrontasi Realiti Hati (Bahagian 20)

Abah merenung ke luar jendela. Abah merenung nasib yang melanda dirinya kini. Termenung memikirkan bagaimana Lisa dan Amir meneruskan kehidupan mereka dengan situasi yang sukar begini. Kini, dirinya hanya diabdikan di atas kerusi roda ini sehingga ke akhir hayatnya. Abah memerhatikan panorama sekeliling rumah. Sudah lama matanya tidak dijamu dengan suasana ini. Sudah 3 hari abah berada di rumah setelah dibenarkan keluar dari hospital.

“Abang, jauh menung tu. Kenapa ni?” ujar Lisa memecahkan keheningan pagi itu yang masih lagi belum menampakkan sang suria menjengahkan dirinya di ufuk Timur Bukit Mahkota.

“Eh, Lisa. Termenung? Mana ada abang termenung? Abang cuma melihat keadaan suasana rumah yang telah lama abang tinggalkan ni,” balas Amar yang menghamparkan senyuman terhadap Lisa.

“Ya Allah, dah lama aku tak melihat senyuman sebegitu yang lahir dari bibir suamiku tercinta ini,” monolog Lisa sendirian di hatinya.

“Abang. Abang nak makan apa hari ni? Biar Lisa masakkan ya.” Lisa menghampiri suaminya yang sedari tadi asyik memandangnya berdiri di sebalik tirai yang memisahkan antara ruang dapur dan ruang istirahat.

“Abang nak makan ayam masak merah dan acar timun, boleh?”

“Boleh, nanti Lisa masakkan untuk abang ya,” balas Lisa seraya membelai helaian-helaian rambut Amar.

“Err, Lisa. Abang, abang…”


Bersambung...

*Sekuel cerpan ini boleh dilayari di laman sesawang iLuvislam.com dengan tajuk thread [Cerpan] Konfrontasi Realiti Hati

0 comments: