Saturday, June 27, 2009

Saringan Influenza H1N1: Wajib ke Atas Mahasiswa Baru UTM

Ihsan dari sumber Utusan Malaysia Online


Pelajar Baru UTM Wajib Jalani Saringan H1N1

PEGAWAI Kesihatan UTM membuat pemeriksaan kesihatan ke atas pelajar baru dari Libya, Naira Saleh bagi mengesan jangkitan virus H1N1 di UTM Skudai, Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 26 Jun - Universiti Teknologi Malaysia (UTM) mengambil langkah proaktif dengan mewajibkan semua pelajar baru yang mendaftar mulai esok menjalani saringan virus selesema babi atau influenza A (H1N1).

Naib Canselor UTM, Profesor Datuk Ir. Dr. Zaini Ujang berkata, langkah berkenaan diambil bagi menghalang penularan wabak itu di kalangan warga kampus.

Menurutnya, semua pelajar baru wajib menjalani saringan virus H1N1 sebelum pendaftaran dan jika didapati demam mereka akan dihantar terus ke Hospital Sultanah Aminah (HSA).


Klik di sini untuk maklumat selanjutnya.


Komentar penulis: Saya menyokong penuh langkah yang diterapkan oleh Naib Canselor UTM, Prof. Dato' Ir. Dr. Zaini Ujang dalam menangani penularan wabak penyakit yang kian menjadi topik perbualan sepanjang hari. Semoga warga kampus UTM, khasnya bebas daripada belenggu wabak sebegini bagi membolehkan transformasi dan pembudayaan ilmu dikembangkan dengan pesatnya. Insya Allah.

0 comments: