Friday, July 3, 2009

Cerpan: Konfrontasi Realiti Hati (Bahagian 34)

“Huh!” Suatu keluhan yang berat dilepaskan olehku. Nafsu akalku masih lagi menerima segala persoalan yang tidak bisa aku mempunyai nada jawapannya.

“Ya Allah, jika ini juga merupakan sebahagian daripada ujian Kau terhadap hamba-Mu ini, aku pohon terhadap-Mu, Ya Allah, Kau bantulah aku mengharunginya dengan penuh sabar. Berikanlah aku petunjuk daripada-Mu agar aku dapat menenangkan jiwaku yang dilanda keresahan ini.” Monologku di hati dengan penuh pengharapan.

Aku mencapai alat pemain MP3 aku yang berada di sisi kananku. Beginilah aku. Ke mana-mana saja pasti akan aku bawa pemain muzik ini, terutamanya apabila hati sering diragut keresahan. Salah satu cara untukku menghindarkan segala pemikiran dan gemaan negatif berleluasa di akal. Lagu nasyid ini aku cari di dalam pemain tersebut dan akhirnya aku mainkan lagu tersebut. Aku mula menghayati setiap baris nada lirik yang dialunkan oleh penyanyi kumpulan nasyid UNIC.

Tika mata
Diuji masnisnya senyuman
Terpamit rasa
Menyubur harapan

Dan seketika
Terlontar ke dunia khayalan
Hingga terlupa
Singkat perjalanan

Tersedar aku dari terlena
Dibuai lembut belaian cinta

Rela aku pendamkan
Impian yang tersimpan
Engganku keasyikan
Gusar keindahannya
Merampas rasa cinta
Pada Dia Yang Lebih Sempurna

Bukan mudah
Bernafas dalam jiwa hamba
Dan kucuba
Menghindarkan pesona maya
Kerna tak upaya kuhadapinya
Andai murka-Nya menghukum leka

Di atas nama cinta
Pada yang selayaknya
Ku nafikan yang fana
Moga dalam hitungan
Setiap pengorbanan
Agar disuluh cahaya redha-Nya

Biar sendiri hingga hujung nyawa
Asal tak sepi dari kasih-Nya
Kerna sesungguhnya hakikat cinta
Hanya Dia Yang Esa

Di atas nama cinta
Pada yang selayaknya
Ku nafikan yang fana
Moga dalam hitungan
Setiap pengorbanan
Agar disuluh redha

Saratkan hati ini
Dengan cinta hakiki
Sehingga kurasai
Nikmat-Nya
Syurga-Nya
Cinta-Nya

Tanpa aku sedari, air mata aku mengalir di pipi. Lirik nasyid ini benar-benar memberikan makna yang mendalam terhadap jiwaku. Aku, aku tak layak untuk mendapatkan cinta-Nya. Siapalah diri ini yang seringkali dinodai dosa. Wajah mama, abah, Nazmi, Ain silih berganti. Semuanya dipaparkan di hadapan korneanya. Aku biarkan air mata ini mengalir tanpa perlu diseka. Hati aku dipaut rasa hiba.

“Wahai ikan. Jikalau kau berada di posisi aku ketika ni, apakah yang akan kau lakukan?” bisikku terhadap ikan-ikan yang masih lagi rancak bermain di kakiku. Namun, ada mata yang memerhatikan aku sejak dari tadi lagi di sebalik tirai langsir berwarna hijau yang digantung di ruang tamu yang menghala ke arah kolam.


Bersambung...

*Sekuel cerpan ini boleh dilayari melalui laman sesawang iLuvislam.com dengan tajuk thread [Cerpan] Konfrontasi Realiti Hati

0 comments: