Saturday, July 4, 2009

Soalan Cepumas: Tak Sempat Aku Mengelak Kali Ini

Hari nie juga, sebelum aku pergi ke kedai alatulis untuk binding laporan LI aku, abah nak singgah sekejap ke kedai tukang jahit pakaian. Abah nak ambil tempahan baju Melayu aku yang abah tempah tempoh hari. Aku ikut aje.

Sampai di kedai tue, pemilik kedai tue dah memang serasi dengan abah. Sebelum nie, abah kerap tempah pakaian daripada pemilik kedai nie. Tak silap aku sebelum aku dilahirkan lagi. Sebab, pemilik kedai nie memang akrab dengan abah. Segala perjalanan hidup abah memang dia tahulah. Abah kerja sebagai apa, di mana, anak berapa sehinggakan lokasi rumahpun dia ingat. Mak aih, sungguh tak kusangka!

Apabila masuk aje ke kedai tue, pemilik tue pun capai kad tempahan yang abah hulurkan kepadanya. Dia terus ambil sehelai baju Melayu rona hijau. Cantik. Memang aku terus jatuh cinta pandang pertama melihatnya. Sebelum nie, aku ada sepasang baju Melayu tradisional warna peach. Tapi, tue 6 tahun dulu. Aku lebih selesa mengenakan baju Melayu hitam. Elegan. Tampak seperti seorang askar Melayu. Hehehe. Salah satu pakaian Askar Melayu Diraja adalah baju Melayu berona hitam tau. Tapi, kali nie, fesyen baju Melayu nie aku pilih style moden ala-ala Sumatera. Sengaja nak ubah selera.

Sedang aku cuba untuk mengenakan baju tue, tiba-tiba terjadilah suatu perbualan yang turut sama melibatkan diri aku nie.

Abah: Adik you cuti hari nie?
Pemilik kedai: Owh, dia pergi China. Holiday for 2 weeks.
Abah: For what?
Pemilik kedai: To meet with his girlfriend.
Abah: Girlfriend? He didn't marry yet? How old is he?
Pemilik kedai: No. Not yet. 36 this year.
Abah: Owh. How long the relationship, your brother with that girl?
Pemilik kedai: I'm not sure. Anak you nie macam mana? Dah ada buah hati ke?
Aku: (Terkedu) Tak adalah.
Pemilik kedai: Ala, your father mesti OK. Takkan tak ada lagi?
Aku: Betul, tak ada lagi.
Pemilik kedai: Your father tak kisahlah kalau you dah ada buah hati. Cuma, bila you nak kahwin, you kena guna duit you sendiri. Tapi, jangan kahwin lewat sangat tau. Macam saya, sekarang nie anak saya baru darjah 3. Umur dah tua. Jadi macam father you. Bijak. Kahwin awal.

Kena lagi aku. Cais. Memang terkena aje aku nie. Abah pula tersengih-sengih dengar kenyataan tue. Mengiyakan lagi adalah. Memang masa tue aku buat-buat tak endah aje. Yang peliknya, pemilik kedai tue macam tahu-tahu aje yang aku nie rancang nak kahwin agak lewat. Aduhai, kenapalah sekarang nie perlu keluar tajuk nie? Aku baru 21. Belum lagi 31. Dahlah hajat mama pun aku belum lagi tunaikan dah masuk bab menantu pula. Aduhai, aku harap tak ada lagi soalan sebegini yang diajukan terhadap aku. Biarlah ianya menyepi dan terus dipuput pawana dingin.

0 comments: