Wednesday, August 19, 2009

Cerpan: Konfrontasi Realiti Hati (Bahagian 42)

15 Tahun Kemudian…

“Abah, mama. Amir datang ni.” Aku mengusap-usap batu nisan di hadapanku. Hatiku sayu melihatkan dua orang insan yang begitu penting bagi diriku telah pergi menyahut Ilahi. Sudah 3 tahun lamanya aku menongkah hidupku tanpa kelibat mereka di sini. Kubur ayah dan ibuku juga terletak tidak jauh dari tempat abah dan mama dikebumikan.

“Mama, abah. Amir datang ni nak beritahu yang Amir bakal berkahwin tak lama lagi. Tapi, Amir rasa perkahwinan Amir ni tak meriah sebab mama dan abah tiada di sisi Amir untuk bersama-sama meraikannya.” Bintik-bintik air jernih mula berjurai rebah namun disekaku, cepat.

“Mama, abah. Semoga perkahwinan Amir dengan bakal isteri Amir ni mendapat restu mama dan abah. Amir doakan mama dan abah sentiasa bahagia dan tenang di sana. Tunggu Amir ya.”

Setelah selesai menjirus dengan air mawar, aku menggulung tikar mengkuang yang dibawaku bersama. Kubur ayah dan ibu juga telah aku ziarah. Kini, aku melangkah longlai. Pulang.

“Assalamualaikum,” sapa seseorang dari belakangku.


Bersambung...


*Sekuel cerpan ini boleh dilayari melalui laman sesawang iLuvislam.com dengan tajuk thread [Cerpan] Konfrontasi Realiti Hati

0 comments: