Wednesday, August 26, 2009

Cerpan: Konfrontasi Realiti Hati (Bahagian 44)

“Amir, duduklah dulu. Sekejap ya, aku ke dapur,” kata Nazmi seraya berlalu meninggalkan aku keseorangan di ruang tamu rumahnya. Aku diam. Hanya mata saja melilau memerhatikan keindahan hiasan dalaman rumah Nazmi. Rumah keluarganya yang terletak di Bangi.

“Nah, airnya. Maaflah, lambat. Mak ayah aku tak ada kat rumah. Keluar pergi ziarah rumah kawan,” sambil menghulurkan segelas air mangga kepadaku. Aku mencapainya seraya mengucapkan terima kasih. Secangkir senyuman turut aku lemparkan kepadanya. Gelas air berkenaan aku hirup. Perlahan-lahan. Sambil cuba menghayati hiasan rumah kediaman keluarga Nazmi. Kagum.

“Amir, mama dan abah kau macam mana sekarang ni? Sihat?” Tiba-tiba terpacul soalan berkenaan dari mulut Nazmi. Soalan yang sama sekali ingin aku hindari daripada terus menerpa aku. Namun, kali ini aku tidak dapat mengelak.


Bersambung...

0 comments: