Friday, October 29, 2010

Mari Berta'aruf!

"Once you have been tagged, you are supposed to write a note with 25 random things, fact, habits, or goal about you. At the end, choose 20 people to be tagged. You have to tagged the person who tagged you. If I tag you, its because I want to know more about you."

Demi melangsaikan hajat dan cita-cita kepada kawan-kawan yang ingin mengenali diri ini (terutamanya Hafizuddin, Hayati, Nazreen dan Maryani), jadi, dengan rela hatinya, saya sampaikan serba sedikit mengenai diri saya.

Kenangan bersama dengan pensyarah Bahasa Inggeris, Mr. Marcus Fang (belakang, kanan) bersama-sama sahabat seperjuangan.

1. Nama diberi Mohd Fahmi bin Muhammad Mubarak. Kenalan, kawan, sahabat, teman dan saudara-mara panggil dengan nama Fahmi.

2. Anak sulung daripada dua orang adik-beradik.

3. Saya menggemari makanan yang berasaskan sambal tumis, namun, segala jenis makanan yang halal lagi baik, akan saya makan tanpa memilih.

4. Cita-cita semasa kecil ingin menjadi seorang doktor. Namun, kini, saya masih lagi mencari-cari apakah pekerjaan yang bersesuaian dengan saya.

5. Penyokong kuat pasukan bola sepak Selangor dan Manchester United FC.

6. Mendapat pendidikan awal di SK Bandar Baru Selayang, Selayang, Selangor Darul Ehsan pada Disember 1994. Melanjutkan pendidikan di peringkat menengah di SMK Selayang Bharu, Selayang, Selangor Darul Ehsan dari tahun 2001 sehingga tahun 2005. Kemudian, mendapat tawaran pengajian di peringkat matrikulasi di Kolej Matrikulasi Johor (sesi 2006/07) dalam aliran Sains Hayat. Selepas tamatnya pengajian di peringkat matrikulasi, ditawarkan pula untuk menyambung pengajian dalam Ijazah Sarjana Muda di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai, Johor Darul Ta'zim bermula dari tahun 2007 sehingga tahun 2010.

7. Kini, sedang melanjutkan pengajian di peringkat Ijazah Sarjana dalam bidang Bioteknologi.

8. Sebenarnya, saya tidak tahu ke mana arah tuju saya kerana subjek Biologi bukanlah dalam genggaman saya semenjak di peringkat sekolah lagi.

9. Subjek Matematik Tambahan adalah subjek yang mampu membuatkan saya stress. Bayangkan, dalam masa 2 minggu, saya mampu untuk menghabiskan segala ilmu-ilmu yang diperlukan sebelum masuk ke dalam dewan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk kertas Matematik Tambahan.

10. Sejak di bangku sekolah lagi, saya meminati jawatan Setiausaha di peringkat kelab/persatuan meskipun saya adalsh seorang lelaki.

11. Mengalami masalah stress yang melampau semasa di peringkat menengah atas kerana diberi pelbagai tanggungjawab sehinggakan masa untuk belajar menghadapi peperiksaan SPM dibuat tatkala diri berada dalam keadaan stress.

12. Mempunyai kecacatan kekal terhadap siku tangan kanan saya kerana pernah mengalami terseliuh akibat terjatuh semasa berumur 9 tahun. 3 bulan untuk memulihkan semula keadaan tangan kanan saya supaya ianya kembali ke bentuk asal.

13. Sekali lagi, saya mengalami kecacatan kekal semasa saya berumur 13 tahun, iaitu semasa di Tingkatan 1. Kejadian berlaku apabila saya terjatuh dari bas sekolah ketika hendak pulang ke rumah. Yang pastinya, tangan kanan saya sekali lagi menerima nasib yang sama. Kali ini, ianya terseliuh di pergelangan tangan yang membawa pada proses pemulihan selama seminggu.

14. Seorang yang mempunyai keyakinan diri yang rendah terutama apabila bekerja berkumpulan bersama-sama dengan perempuan. Ini adalah masalah terbesar saya yang sehingga kini saya masih mencari formulanya.

15. Selama saya berusia 22 tahun, hanya tahun ini adalah kali pertama saya merasai bagaimana kemeriahan menyambut Hari Raya Aidilfitri di kampung. Disebabkan abah merupakan seorang pegawai tentera sebelum ini, jadi, masa untuk pulang ke kampung beraya amat terhad. Jadi, saya hanya menyambut perayaan tersebut di rumah bersama-sama dengan keluarga.

16. Saya amat sukakan dapur kerana saya suka berekperimentasikan segala jenis makanan dengan memasak. Ianya semacam hobi bagi saya.

17. Tidak suka terhadap kerja-kerja yang dilaksanakan secara tidak sempurna.

18. Tidak suka untuk memulakan perbicaraan yang tidak mempunyai hala tuju lebih-lebih lagi terhadap kaum perempuan.

19. Lebih banyak berfikir tatkala bersendirian. Tetapi, diri ini akan menjadi ramah apabila berada dalam lingkungan kenalan yang dikenali.

20. Saya amat sukakan buku-buku ilmiah yang memberikan ilmu selain dari bidang yang saya ceburi.

21. Tidak suka memendam perasaan tetapi itulah yang sering saya lakukan.

22. Tidak sanggup untuk melihat orang lain susah. Seboleh-bolehnya ingin cuba membantu untuk meringankan bebanan tersebut.

23. Suka terhadap kehijauan alam. Salah satu sebab mengapa saya memilih FRIM sebagai tempat untuk saya menjalani Latihan Industri (LI) semasa saya di melengkapkan pengajian saya di peringkat Ijazah Sarjana Muda.

24. Mempunyai keinginan yang tinggi untuk ke Tanah Suci. Insya Allah.

25. Soalan cepumas: Bila nak kahwin? Saya tahu, soalan-soalan sebegini yang seringkali dilontarkan oleh pelbagai pihak kepada seseorang yang sudah mencapai piawaian untuk berkeluarga. Soalan ini hanya Tuhan saja Yang Maha Mengetahui.


Alhamdulillah, selesai juga berkongsi serba sedikit mengenai diri ini kepada mereka-mereka yang berkenaan. Jadi, untuk pihak seterusnya, saya fikir, elok saya tujukan kepada semua pengikut blog saya ini. Tidak adil rasanya jika hanya sebilangan saja yang ditag. Jadi, andalah orang yang seterusnya!

5 comments:

wow..not bad..kenangan2 lalu...

Mr. HaFiZ said...

pegawai tentera? TLDM? TUDM? TDM?

Unknown said...

Shukri:
Kenangan-kenangan lalu yang sememangnya menjadi sebahagian dalam lipatan sejarah hidup masing-masing...
:)

Hafiz:
Pegawai Tentera Darat Malaysia...
Kor Jurutera Jentera & Letrik (JLJ)...
Nape?
It is something wrong?

Mr. HaFiZ said...

owh.. ayah aku pun tentera gak dlu, navy..

Unknown said...

Hafiz:
Owh...
Ayah kau pun tentera gak...
Selama 3 tahun sekelas, baru sekarang aku tahu...
Hehehe...