Friday, December 3, 2010

England Patah Hati, Qatar Menabur Janji

Keputusan Undian Bagi Tuan Rumah Piala Dunia FIFA 2018 dan 2022


FIFA telah mengumumkan bahawa tuan rumah bagi penganjuran sukan paling berprestij di dunia, iaitu Piala Dunia pada 2018 telah diberikan kepada Rusia. Seluruh ahli eksekutif FIFA sebulat suara memilih Rusia setelah Rusia bersama-sama England, Belanda/Belgium dan Sepanyol/Portugal membentangkan prospek mereka masing-masing.

Meskipun Presiden FIFA, Sepp Blatter mengatakan bahawa pembentangan daripada wakil England sebagai suatu yang 'sangat baik dan luar biasa', namun ianya tidak mampu untuk memberikan kemenangan terhadap Rusia yang belum pernah menjadi penganjur bagi acara berkenaan.

Qatar pula menjadi tuan rumah penganjur bagi 4 tahun berikutnya, iaitu pada tahun 2022, di mana ianya mengalahkan bidaan negara-negara lain seperti Australia, Jepun, Korea Selatan dan Amerika Syarikat. Qatar juga merupakan negara yang belum pernah lagi menganjurkan Piala Dunia FIFA.

Qatar menjanjikan bahawa segala kelengkapan stadiumnya adalah yang terbaik di dunia di mana ianya dilengkapi oleh sistem penghawa dingin yang mampu memberikan keselesaan kepada pemain, bahkan kepada para pengunjung.

Keputusan terbabit diumumkan oleh Sepp Blatter sendiri Zurich, Switzerland.

Walau apapun, tahniah kepada Rusia dan Qatar kerana diberi peluang oleh FIFA untuk menganjurkan salah satu acara terbesar di dunia.

Berita lanjut boleh di sini:


Nota Kaki: England akhirnya terpaksa melupakan hasrat mereka untuk menjadi penganjur gara-gara liputan politik dalaman yang membabitkan rasuah yang dihebahkan oleh BBC baru-baru ini. Qatar pula menjanjikan sesuatu yang sememangnya dinanti-nantikan oleh seluruh peminat bola sepak. Adakah ianya akan menjadi realiti? Kita tunggu dan lihat kelak.

4 comments:

Hasrol Nizam said...

qatar? harap2 makin mantap lagi la nanti :D

Pendapat anda?
Rambling on early December-jangan malu bertanya, nanti sesat jalan

ohhhh ok...qatar?hmmm kita tunggu je lah

hans said...

gembira Qatar berjaya menjadi tuan rumah pertama bagi negara2 Islam

P/S : Lu Langsi Lu Mati

P/S : Review Filem : Ngangkung Boleh Tahanlah & Kutipan Filem 2 Alam Berapa Juta?

Unknown said...

Hasrol Nizam, Rossoneri dan Hans:
Yup...
We just wait and see how Qatar will be perform as a host later on...
:)