Sunday, May 10, 2009

Cerpen: Ranjau Kehidupan (Bahagian Akhir)

Sambungan dari Bahagian 7


“Ini adiklah. Tak ingat dah? Mentang-mentanglah orang tu dah belajar tinggi-tinggi, dah lupa dengan adik sendiri dah,” ujarnya sambil memerhatikan aku yang masih lagi dalam keadaan terpinga-pinga.

“Adik? Masya Allah. Abang betul-betul dah lupa. Adikkah ni? Mengapa adik pakai macam ni?” ujarku lagi sambil menunjukkan jari telunjukku ke arah tudung yang dipakainya.

“Panjang ceritanya, abang. Yang penting sekarang ni, adik nak beritahu yang adik dahpun jadi saudara baru dalam Islam ni.”

“Syukur, alhamdulillah,” jawabku spontan sambil linangan air mata mulai jatuh berderai ke pipi. Aku terus menggengam erat tangan adikku yang telah sekian lama aku tinggalkan. Aku mencium dahinya. Gembira sungguh hatiku pada ketika itu tidak mampu untuk digambarkan. Hanya Tuhan saja yang tahu betapa gembiranya hatiku.

“Abang, jom. Ikut adik.”

“Pergi mana ni? Duduk sini sudahlah.”

“Jomlah.”

Adikku menarik tangan kananku lantas bergerak ke hadapan. Aku turutkan saja diriku ini mengikuti gerak langkah adikku sehingga langkah aku terhenti. Kedua-dua orang tuaku berada di hadapan aku. Hanya beberapa meter berselang jaraknya dari tempatku berdiri dengan mereka. Aku tergamam melihat kelibat mereka. Segak berbaju tradisional bangsa Cina bagi ayah manakala ibu pula anggun dengan pakaian cheong sam moden sambil bertudung. Kedua-duanya mengenakan warna merah hati. Nampak sepadan bersama.

“Assalamualaikum, anakku,” sapa ayahku setelah beberapa ketika aku dan mereka hanya memandang saja sejak dari pertemuan tadi.


Tamat

0 comments: