Sunday, May 31, 2009

Cerpen: Sinar Hidupku (Bahagian 1)

AKU termenung memandang alam flora yang menghijau terbentang luas di hadapan mataku. Aku lihat sang unggas sedang berterbangan di angkasa, riang mencari sara hidup bersama-sama. Mentari yang mengjengah di ufuk timur semakin mencapahkan sinarnya kea lam ciptaan Yang Maha Esa. Tidak lupa juga, hamba-Nya yang sibuk menjalani kehidupan harian yang menjadi rutin hidup untuk meneruskan perjalanan kitaran hidup yang sementara ini.

Aku terus memandang keindahan bumi yang menghijau yang sedang menjamu ketenangan mataku. Fikiranku terus menerawang memikirkan nasibku yang bakal aku hadapi nanti. Hari ini, keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2005 bakal diumumkan di seluruh negara. Aku memikirkan segala-galanya yang berkait rapat dengan diriku. Harapan kedua ibu bapaku yang tinggi mnggunung, masa hadapanku, harapan pihak sekolah, guru-guru, rakan-rakanku dan lain-lain. Aku makin terasa bahangnya. Jantungku terus dilanda kerisauan yang amat. Berdegup dengan kencang di kala aku memikirkannya. Ah, mengapa dengan diriku ini? Aku merintih sendirian di halaman rumahku yang ditemani bersama pokok bougainvillea kesayangan ibuku.

Aku mundar-mandir di sekitar halaman rumahku. Fikiranku masih lagi kusut; memikirkan segala persoalan yang menerjah lubuk mindaku bertali arus. Akhirnya, aku hanyut dalam menunganku yang membawa diriku mengimbas kembali segala memori dan kenangan silam yang telah aku lalui…

“Assalamualaikum. Tengah buat apa tu?” sapa Nas yang baru tiba di hadapan muka pintu kelas.

“Waalaikumsalam. Tak ada apa-apa. Macam mana cuti sekolah baru-baru ni? Seronok?” balas Wana yang sedang khusyuk melayani surat khabar Utusan Melayu.

“Seronok juga. Korang pula macam mana?”

“Aku tak ke mana. Duduk di rumah. Beristirahat bersama family,” jawabku yang sedang membersihkan papan putih.

“Aku pula pergi bercuti ke Singapura. Melawat pakcik aku di sana,” celah Moon, gadis sunti Cina yang fasih berbahasa Melayu.

“Sekejap aje kita semua dah Form 5. Dulu, ingat lagi kita baru Form 1 masuk sekolah ni. Tak sangka dah hampir 5 tahun kita berada di sini,” sambung Nas apabila keadaan diam untuk beberapa ketika.

“Risaulah. Tahun ni dahlah nak ambil periksa SPM, aku masih belum lagi study secara konsistensi. Macam mana ni?” rungut Moon dengan nada kerisauan.

Bersambung...

0 comments: