Saturday, May 16, 2009

Rintihan Seorang Kaum Adam...

Assalamualaikum dan Salam Mesra, Wadah Pembuka Bicara...

Alhamdulillah, untuk kesempatan hari nie, saya diberikan peluang sekali lagi oleh-Nya bagi mencoretkan serba sedikit coretan yang lahir daripada idealisme nukilan saya sendiri...

Hari nie, saya diberi peluang oleh-Nya untuk keluar bersiar-siar bersama-sama dengan keluarga tercinta di tengah-tengah bandar raya ibu kota, Kuala Lumpur; di Midvalley Megamall. Alhamdulillah. Namun, secara sifat semula jadinya, saya nie agak payah untuk diajak keluar, meskipun kaum kerabat keluarga sendiri. Secara lumrahnya, saya nie bukannya pemalas atau melarikan diri untuk menolong mereka dalam melengkapkan perjalanan kehidupan seharian, tapi, saya sering kali terasa hati nie terusik apabila melihatkan kaum-kaum Hawa yang berada di sekeliling saya.

Secara tuntasnya, mata saya kini sudah naik mual dan lali dengan kerenah manusia, lebih-lebih lagi kaum Hawa yang semakin 'liar' dari segi konsep perspektif etika berpakaian mereka sebagai seorang muslimah. Ke mana perginya semua jenis pakaian yang menutup aurat di muka bumi nie? Ke mana menghilangnya kain-kain yang sepatutnya membaluti tubuh badan mereka daripada menjadi pandangan ratusan biji mata yang memandang, terutamanya kaum Adam? Lebih-lebih lagi mereka yang menggelarkan diri mereka Islam secara zahirnya, namun hakikatnya tidak secara batinnya.

Hawa, hanya satu saja yang saya pinta, mewakili kaum-kaum Adam yang lain, tolonglah pihak kami dalam menyelusuri hari-hari yang mendatang tanpa adanya godaan dan gangguan yang dibina sendiri oleh kalian, insan Hawa yang dicipta oleh-Nya sesempurna dan secantik yang mungkin bagi menghiasi bumi nie. Alangkah indahnya jika kalian semua menutup tubuh kalian dengan pakaian-pakaian yang sesuai dan selaras mengikut kehendak syarak.

Kami, kaum Adam terseksa jiwa raga kami dalam menghunus menyelusuri kehidupan sehari-hari dengan dikelilingi oleh kalian yang terang-terangan mendedahkan perhiasan diri yang selayaknya hanya patut dipertonton kepada mereka yang berhak.

Tolonglah, wahai Hawa. Kami merayu agar kalian semua berubahlah mengikut petunjuk yang telah diberikan oleh-Nya dalam menyusuri susur galur kehidupan yang semakin mencabar nie. Bantulah kami dalam menjaga segala pancaindera kami demi menegakkan kebenaran ajaran agama-Nya. Hanya tue saja yang kami pinta daripadamu, wahai Hawa.

Insaflah, Hawa. Sesungguhnya pintu taubat masih lagi terbuka untuk kalian berbuat demikian dan berubah menjadi seorang muslimah yang tertulis di dalam Al-Quran.

"Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu."
Surah al-Ahzab: 59

Sekian, wassalam...

0 comments: