Tuesday, June 23, 2009

Bioteknologi Jangka Jana Kewangan RM 45 bilion

Ihsan dari sumber Utusan Malaysia Online


Industri Biotek Diunjur Jana Pendapatan RM 45 bilion
http://science.kukuchew.com/wp-content/uploads/2008/05/biotechcorp_logo.jpg
Malaysian Biotechnology Corporation (BiotechCorp)

KUALA LUMPUR 23 Jun — Industri bioteknologi Malaysia diunjur menjana pendapatan bernilai RM45 bilion menjelang 2013, demikian menurut firma penyelidikan global Frost & Sullivan.

“Frost & Sullivan meramalkan yang industri bioteknlogi di Malaysia akan berkembang berasaskan pendapatan pada kadar purata 15 peratus setahun,” kata firma itu dalam Laporan Pembangunan Sumber Insan 2009.

Pertumbuhan paling tinggi akan dialami oleh sektor penjagaan kesihatan dengan kadar pertumbuhan tahunan terkompaun (CAGR) sebanyak 20 peratus, dirangsang oleh trend dalam industri penjagaan kesihatan dan permintaan untuk terapi bioteknologi (ubat-ubatan dan vaksin) dan diagnostik, kata laporan itu.

Ini akan diikuti oleh pertanian dengan 15 peratus dan perindustrian 10 peratus berdasarkan kepada pertumbuhan rancak yang akan dialami oleh sektor pertanian dalam tempoh lima tahun ini serta permintaan yang kian meningkat untuk biofuel, pemprosesan dan bahan.

Laporan it dibentangkan di sini hari ini oleh perunding kanan amalan penjagaan kesihatan Frost & Sullivan Asia Pasifik, Dr. Pawel Suwinski dan dilancarkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Malaysian Biotechnology Corporation (BiotechCorp), Datuk Iskandar Mizal Mahmood. - Bernama


Komentar penulis: Alhamdulillah, makin mendapat tempatlah para pelajar yang hendak mengambil jurusan yang berkaitan dengan bioteknologi ini kelak. Ibarat pisang goreng panas.

0 comments: