Thursday, June 18, 2009

Cerpan: Konfrontasi Realiti Hati (Bahagian 9)

Jam menunjukkan pukul 2.40 pagi. Aku baru saja usai menunaikan solat sunat Tahajud, solat sunat Taubat dan solat sunat Hajat. Aku beriftirasy di tikar sejadah. Berzikir. Bermunajat kepada Yang Maha Esa. Tiada tempat untuk aku mengadu melainkan kepada si Dia.

“Ya Allah Ya Karim, sesungguhnya, hamba-Mu ini amatlah lemah. Namun, Kau berikanlah kekuatan dan petunjuk dari[pada-Mu agar aku bisa menghadapi segala onak duri yang Kau turunkan kepadaku sekeluarga. Ya Allah, Tuhan Yang Maha Penyayang Lagi Maha Mengasihi. Kau kembalikanlah keluargaku dalam mengikuti syariat-Mu. Tabahkanlah dan bantulah seluruh ahli keluargaku dalam mengharungi duri-duri kehidupan yang diuji oleh Kau, Ya Allah. Berikanlah abah dan mama petunjuk dan Nur hidayah daripada Kau. Kau ampunilah dosa-dosa mereka sebagaimana aku dibesarkan oleh mereka. Hanya pada-Mu, Ya Allah, tempatku mengadu dan meminta pertolongan. Tiada Tuhan yang patut disembah melainkan Kau, Ya Allah.”

Mengalir laju air mataku berguguran tidak mampu lagi dibendung. Hampir saban hari aku bermunajat kepada-Nya. Tidak putus-putus memohon pertolongan dan bantuan daripada-Nya. Usai saja aku melipat tikar sejadah, aku terus duduk di kerusi. Menatap calendar tahun 2009. Tinggal lagi kurang dari 4 bulan saja peperiksaan Penilaian Menengah Rendah bakal menjengah ruang jendela kehidupan para pelajar Tingkatan 3 seluruh negara. Namun, hatiku tawar untuk membuka helaian buku ketika itu. Hilang nafsuku untuk mengulang kaji pelajaran meskipun baki waktu yang ada sudah semakin suntuk. Fikiranku kini lebih menerawang ke arah situasi pergolakan keluargaku. Abah masih lagi belum pulang ke rumah walaupun jam di dinding bilikku sudah semakin hampir menunjukkan pukul 3 pagi. Baki cuti persekolahan hanya tinggal 2 hari sebelum melabuhkan tirainya.

“Hmm,” aku mendengus kekusutan. Terasa beban berat untukku pikul di bahuku ini. Entah mengapa, tiba-tiba hatiku dirundung perasaan gelisah. Tidak selesa. Seketika kemudian, aku terpandang bingkai gambar yang berdiri di hujung sudut meja belajarku. Aku capai dan menatapnya penuh erat.

“Mama, abah. Amir rindukan saat-saat bahagia kita dulu. Mana perginya semua detik indah yang pernah kita bina sebelum ni?” bisikku seraya merautkan tanganku pada gambar tersebut. Air hangat tiba-tiba menitis jatuh ke atas tanganku dan bingkai gambar tersebut. Aku membiarkan naluri esakkan aku mengharungi malam yang sepi itu bersama-sama hatiku yang lara ini. Aku biarkan…

**********

“Amir, mama nak beritahu sesuatu kepada Amir,” ujar mama setelah aku usai membersihkan diri setelah pulang dari sekolah, petang Rabu itu. Wajah mama sedih sembam. Matanya agak bengkak.

“Kenapa ni, mama? Mama tak sihat? Jom, Amir temankan mama pergi klinik,” balasku seraya melihatkan mama yang seperti kurang stabil kondisi kesihatannya.

“Abah, abah…”

“Kenapa dengan abah, mama?” aku memintas suara mama setelah mama seakan-akan payah untuk meneruskan butir-butir ayatnya itu.


Bersambung...

*Sekuel cerpan nie boleh dilayari di laman sesawang iLuvislam.com dengan tajuk thread [Cerpan] Konfrontasi Realiti Hati

0 comments: