Thursday, June 18, 2009

Cerpan: Konfrontasi Realiti Hati (Bahagian 10)

“Abah kemalangan tengah hari tadi. Sekarang ada di hospital,” meluncur laju mama merungkai kekusutan ayatnya itu. Manik-manik jernih mula mengalir laju di pipi mama. Aku terkedu. Tidak mampu mengungkapkan kata-kata mahupun emosi. Terasa bagaikan terhenti denyutan nadi tatkala mendengar perkhabaran yang baru saja menyusup masuk ke ruang koklea.

“Abah, abah kemalangan?” getusku nada seakan tidak percaya dengan apa yang disampaikan. Mama hanya mampu mengangguk perlahan sambil ditemani guguran air mata yang tidak lekang dari tadi mengalir membasahi ruang pipi. Aku menghampiri tubuh mama seraya memeluknya.

“Sabarlah, mama. Sabar. Jom, kita bersiap pergi ke hospital,” ujarku seraya menenangkan kondisi mama. Mama hanya mampu mengangguk. Tiada sebutir kata yang mampu dituturkannya ketika itu. Mama berlalu pergi ke bilik untuk mempersiapkan diri manakala aku pula menunggu di muka pintu utama, sambil ditemani hati yang sedang dirundung kekusutan dan berperang sesame sendiri antara naluri dan fikiran.

Ya Allah, jikalau ini merupakan ujian dan dugaan yang Kau timpakan kepada aku sekeluarga, maka aku redha dengan ketentuan-Mu. Selamatkanlah abahku. Hatiku bermonolog sendirian memohon pertolongan daripada Yang Maha Esa. Tidak lekang ditemani dengan zikirullah dan doa yang tidak putus-putus aku hamburkan kepada-Nya. Meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepada Ya Rabb. Hanya Dia yang tahu di sebalik percaturan kehidupan ini semua. Hikmat yang tersurat mahupun tersirat di antaranya.

Dalam menunggu mama mempersiapkan diri, aku bergegas naik ke ruang atas rumah. Fikiranku berfungsi secara spontan. Mengambil wuduk dan mencapai sebuah naskah Al-Quran dan surah Yassin untuk dibawa bersama ketika berada di hospital kelak. Terdetik perancangan aku ketika itu. Aku terus mempercepatkan langkahku menaiki tangga untuk menyempurnakan hasrat tersebut sebelum aku terlupa.


Bersambung...

*Sekuel cerpan nie boleh dilayari di laman sesawang iLuvislam.com dengan tajuk thread [Cerpan] Konfrontasi Realiti Hati

0 comments: