Friday, June 19, 2009

Cerpan: Konfrontasi Realiti Hati (Bahagian 12)

“Suami puan… Suami puan… Lumpuh separuh badan. Bermula dari paras pinggang sehingga ke bawah,” sambung Dr. Haris setelah dirasakan kami berdua sudah bersedia untuk menerima berita tersebut.

“Ya Allah, abang,” letus mama dengan nada yang terkejut. Aku hanya mampu ternganga tanpa berkata apa-apa. Seolah-olah terhenti sebentar degupan jantung ini. Mama sudah terduduk kembali di sofa. Tangisannya mula mengisi ruang sepi sebentar tadi. Betapa luluhnya hati mama ketika itu tatkala mendengarkan perkhabaran yang sebegitu rupa. Lumpuh separuh anggota tubuh. Ya Allah, beratnya ujian-Mu kali ini.

“Mama, bersabarlah. Setidak-tidaknya, abah masih lagi diberi peluang oleh Allah untuk kita bersamanya lagi,” luahku kepada mama sedari tadi hanya mampu menangis. Aku hairan mengapa aku masih lagi tidak mampu mengeluarkan walau setitis air mata. Adakah aku benar-benar diklasifikasikan sebagai seorang yang tabah? Semestinya tidak sama sekali sebagaimana perjuangan rasul tercinta, Rasulullah saw dalam menyebarkan Islam sehingga meliputi 2/3 dunia di muka bumi ini.

“Puan, kalau puan ingin melawat suami puan sekarang ni, bolehlah puan masuk ke wad tu,” ujar Dr. Haris setelah memerhatikan adengan yang penuh hiba untuknya lihat seraya menelunjukkan jari kirinya ke arah wad yang dimaksudkan.

“Puan, saya minta diri dulu. Kalau puan ada apa-apa masalah, puan bolehlah menghubungi saya di kaunter preskripsi di hadapan sana. Assalamualaikum,” sambung Dr. Haris lalu beredar meninggalkan aku dan mama di sofa berkenaan.

“Waalaikumsalam,” balas mama antara dengar atau tidak. Mama masih lagi mencari rentak untuk menenangkan dirinya yang masih lagi berada dalam kondisi terkejut. Mataku masih lagi melekat pada diri Dr. Haris sehingga dia lihat di balik pandangan mataku. Aku masih lagi berada di sisi mama. Cuba menenangkan situasi yang mama hadapi.


Bersambung...

*Sekuel cerpan nie boleh dilayari melalui laman sesawang iLuvislam.com dengan tajuk thread [Cerpan] Konfrontasi Realiti Hati

0 comments: