Tuesday, June 23, 2009

Cerpan: Konfrontasi Realiti Hati (Bahagian 23)

“Sudahlah, abang. Jangan difikirkan lagi perkara tu. Lisa faham apa yang cuba abang perkatakan. Abang rasa diri abang bagaikan tak bertanggungjawab dalam soal pencarian dan pemberian nafkah kan? Abang tak payah risau soal tu lagi. Sebagai seorang isteri, Lisa juga perlu membantu suaminya dalam menguruskan perjalanan bahtera keluarganya. Apa salahnya, kalau Lisa juga membantu abang? Setidak-tidaknya, dapatlah kita sekeluarga menampung belanja harian kita, terutamanya Amir,” ujar Lisa setelah melihatkan Amar seolah-olah terhenti ayatnya di situ. Amar terus memandang tepat ke arah Lisa dengan pandangan hairan. Bagaimana Lisa boleh mengetahui apa yang difikirkan dan dirasakan olehnya ketika itu? Wajahnya mula memperlihatkan mimik muka kehairanan.

“Lisa ni macam tahu-tahu aje apa yang abang nak sampaikan. Lisa ni belajar dari mana ilmu ni?” soal Amar dengan nada bergurau.

“Belajar daripada abanglah. Daripada siapa lagi?” balas Lisa sambil menepuk bahu Amar.

“Oh, dia dah pandai kenakan orang ya?”

“Mana ada. Bukan abang yang selalu usik orang dulu?” ujar Lisa sambil memicit hidung Amar.

“Aduh, sakit! Oh, dah pandai picit hidung pula ya? Mari sini. Ha, ambil. Ambil lagi.” Amar mencubit pipi Lisa sambil ketawa melihatkan keadaan Lisa yang tidak tentu arah.

“Lisa, abang sayang dan cintakan Lisa sepenuh hati abang. Maafkan abang terhadap perbuatan kasar yang pernah abang lakukan terhadap diri Lisa dahulu,” ucap Amar setelah memberhentikan perlakuannya. Secara tidak sengaja, mata mereka berdua bertentang antara satu sama lain. Lisa gumam sebentar dengan kelakuan suaminya yang tiba-tiba saja berubah nadanya.

“Lisa dah lama maafkan abang. Tak satupun Lisa dendam,” ujar Lisa seraya menggenggam jari-jari Amar. Diangkat tangan kanan Amar lalu diciumnya.

“Lisa juga sayang dan cintakan abang. Hati ni hanya milik abang seorang,” sambung Lisa lagi dengan air mata mula bergenang di pekung matanya.


Bersambung...

*Sekuel cerpan ini boleh dilayari melalui laman sesawang iLuvislam.com dengan tajuk thread [Cerpan] Konfrontasi Realiti Hati

0 comments: