Wednesday, June 24, 2009

Di Sini Aku Melepaskan Segalanya...

Saban hari, usai saja tamat waktu bekerja, aku akan menunggu kehadiran abah tercinta untuk mengambilku pulang ke teratak impian. Maklumlah, aku belum lagi mempunyai lesen untuk memandu waima mempunyai kenderaan lebih untuk dibawa ke sana sini. Lagipun, abah singgah mengambil aku apabila hendak pulang dari tempat kerjanya di Damansara (berhampiran dengan Masjid Saidina Umar al-Khattab dan kediaman pemimpin tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim).




Di sinilah aku menghelakan segala-galanya. Di kala aku bersendirian, ditemani pokok-pokok, ikan yang berenang-renang di tempatnya, udara petang yang sepoi-sepoi bahasa, ketiadaan sesiapa yang berhenti atau menunggu di kawasan sekitar, aku meluahkan apa yang tersirat di hati. Kadang kala, emosi aku ceria, namun, tidak semua. Banyak pahit berbanding manisnya. Hampir saban hari aku memikirkan segala-galanya. Hidup, arah tuju, impian, cita-cita, hasrat dan yang sinonim dengannya. Hmm...

Aku semakin letih memikirkan keadaan diri aku yang satu ini. Mencari-cari dan tercari-cari jawapan terhadap persoalan yang sudah lama bersarang dan betapa di hati. Sudah aku cuba untuk melontarkannya, jauh dari sisi hidupku, tapi, ianya tetap menjengah jendela hatiku. Seringkali aku melihat segelintir hamba Allah memandang dengan pandangan hina terhadap diriku. Mainan mata mereka acap kali aku baca dan terjemahkannya. Aku tidak sama sekali mahir mentafsirkan situasi tersebut, tapi, hati kecilku seringkali berbisik sedemikian rupa. Mengapa aku diperlakukan sedemikian? Sedangkan aku tidak melakukan apa-apapun terhadapnya. Malah, untuk memandang mereka sekalipun aku tidak sanggup. Aku tahu. Aku tidak layak berada di hadapan kaca mata kalian, namun, aku tidak diminta menjadi sebegini. Sekiranya kehadiran aku di dalam kamus hidup kalian adalah menterjemahkan noktah ketidak senangan, maka aku rela membawa diri ini pergi jauh. Jauh dari sudut pandangan mata kalian.

Aku sedar. Aku tidak layak untuk berada bersama-sama kalian. Namun, aku punya perasaan dan hati yang diberikan oleh-Nya. Tidak aku pinta diberikan secicip kegembiraan dan kebahagiaan kepada aku, sebaliknya aku berharap agar kalian yang memperolehnya. Aku tidak berhak sama sekali untuk menadah menerimanya. Asal kalian bahagia dan ceria, sudah cukup untuk aku tersenyum. Aku rela membiarkan diri ini dijadikan sebagai persada pementasan drama andainya diri ini mampu membuatkan kalian tersenyum. Jauh di sudut hati, aku menanggung peritnya. Namun, tidak aku rintihkan kepada sesiapa kecuali aku berada dalam situasi tertekan. Walau bagaimanapun, aku lebih banyak memendam rasa daripada meluahkannya. Berkongsi bersama. Hanya Dia saja yang tahu apa yang acap kali luahkan di hulu hatiku.

Biarlah. Kebahagiaan kalian adalah kebahagiaan aku jua. Diri ini diciptakan oleh-Nya agar kalian mampu mencapai apa yang diimpikan selama kalian membina hidup ini. Aku rela diriku dijadikan sebagai salah satu indikator dan loncatan terhadap sesuatu perkara jika pengakhirannya, kalian bahagia dan aku menanggung derita. Siapalah aku untuk mengubahnya jika Yang Maha Esa telah mencorakkannya? Hanya aku saja yang mampu menanggung kelana ini hingga ke akhirnya. Hanya aku, wahai kalian semua...

0 comments: