Tuesday, June 30, 2009

Genap 2 Purnama Aku Berkelana

Apabila tarikh menginjak ke angka 1 Julai, maka dah genap 2 tahun aku berkelana di sini. Demi cebisan-cebisan ilmu yang bertebaran di seluruh pelusuk bumi ciptaan Yang Maha Agung nie. Aku bakal menjejakkan secara rasminya di Tahun 3 kelak. Dalam beberapa hari saja lagi. Sungguh aku tak jangka bahawa 'kekebalan' hati aku untuk merantau ke selatan tanah air nie buat sekian kalinya (nie masuk kali ketiga selepas abah graduate kat UTM tahun '97 dan aku melanjutkan pelajaran di peringkat matrikulasi pada tahun '06) dengan hati yang agak hambar. Biasalah. Hati mana yang tak terusik apabila diumumkan keputusan oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia bahawa aku ditawarkan kursus Biologi Industri di UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA.

Aduhai, masa tue hanya Tuhan saja yang tahu betapa luluhnya hati nie kerana terpaksa merantau ke negeri tue sekali lagi. Aih, dah tak ada negeri lagi dah untuk aku betapa agaknya. Sampaikan mama pun pernah mengusik aku.

Mama: Lepas nie, jodoh dengan orang Johor jugalah nampaknya.
Aku: Err, tak. Tak mungkinlah mama. Awal lagi nak fikir pasal kahwin nie. Kerjapun belum, niekan nak bela anak dara orang.
Mama: Ala, mama melawak aje. Yang penting sekarang nie, belajar dulu.

Tuelah dia mama aku. Ada kalanya nak risau juga aku dengan kenyataan mama nie. Nak dijadikan cerita, betul-betul pula jadinya. Pernah juga mama luahkan kepada aku yang mama teringin sangat kalau-kalau aku dapat memperisterikan seorang gadis Turki. Erk??! Mama nak sangatkah Ayang nie kahwin dengan orang macam tue? Hehehe. Kenyataan nie mama luahkan ketika aku sekeluarga menjejakkan kaki di Tanah Suci 4 tahun dulu.

Jadi, untuk warkah kali nie, aku nak selitkan sebuah video mengenai UTM dengan lagu rasminya, Keunggulan Terbilang bersempena kelahiran anak watan di UTM nie. Layan...

0 comments: