Friday, July 24, 2009

Cerpan: Konfrontasi Realiti Hati (Bahagian 39)

Lisa sedang asyik memasak di dapur. Jam di dinding telah menunjukkan tepat jam 2 tengah hari. Lisa kini hanya tinggal untuk menggoreng kangkung dengan belacan. Salah satu hidangan yang digemari oleh Amir.

“Sekejap lagi Amir sampai. Kena siapkan cepat ni. Mesti Amir lapar,” getus hatinya seraya tangannya tangkas memotong sayur kangkung. Dia tidak mahu lambat menyelesaikan kerjanya di dapur. Kelak, Amir juga menanggung kesannya. Namun, dalam keasyikannya memasak, Lisa tidak sedar bahawa Amir telahpun pulang dan berada tidak jauh daripadanya. Memerhatikan setiap gerak langkah mamanya bak belangkas itu.

“Mama.” Lisa masih lagi menghiraukan nada suara tersebut. Masih lagi ligat menyiapkan tugasan memasaknya.

“Mama…” ujar Amir sekali lagi selepas tiada respon daripada Lisa. Kemudian, barulah Lisa sedar yang Amir telahpun pulang ke rumah.

“Amir. Dah lama sampai? Maaflah, mama tak perasan yang Amir dah sampai. Maaf ya, sayang,” ucap mama seraya melangkah mendekati aku.

“Amir, kenapa anak mama menangis ni? Amir tak sihat?” Mama seakan-akan kaget dengan keadaan diri aku. Sebentar tadi, elok saja diriku. Tetapi kini, air mata mula berjujuran di pipi. Tangan kanan mama lantas menekup dahiku.

“Elok aje suhu badan Amir ni. Kenapa menangis ni, Amir? Sayang jatuh basikal?” sambung mama lagi seakan-akan tidak berpuas hati dengan situasi emosi yang melanda diri aku ini.


Bersambung...

*Sekuel cerpan nie boleh dilayari melalui laman sesawang iLuvislam.com dengan tajuk thread [Cerpan] Konfrontasi Realiti Hati

0 comments: