Friday, September 25, 2009

Lawatan Industri ke Singapura

Assalamualaikum dan Salam Syawal kepada semua...

Nukilan kali ini hanyalah sekadar nak menitipkan sebuah lagi memori yang tercipta di antara kami, keluarga Biologi Industri sesi 2007/08 yang kini berada di tahun akhir pengajian. Dalam sedar atau tak, kami dah bersama selama hampir 3 tahun. Pelbagai suka duka, pahit manis dan pelbagai ragam tercipta di kala mengharungi kehidupan di UTM ini.

Pelbagai program yang telah kami anjurkan sebagai ahli jawatankuasa pelaksana program sepanjang penglibatan kami di UTM ini, lebih-lebih lagi setelah kursus kami telah dipindahkan ke sebuah pentadbiran fakulti baru, iaitu Fakulti Biosains & Biokejuruteraan (FBB) daripada pihak pengurusan Fakulti Sains. Alhamdulillah, merasa juga bernaung di bawah pentadbiran fakulti baru ini.

Baiklah. Bercakap mengenai soal pelaksanaan program, baru-baru ini, iaitu pada tarikh 3 September, kami telah pergi ke Singapura untuk melawat 2 buah syarikat yang berkaitan dengan konsep kejuruteraan bioproses bersempena dengan subjek yang kami ambil semester ini. Lawatan ini merupakan salah satu tugasan yang membawa kepada 10 peratus bagi peperiksaan akhir semester kelak. Syarikat terbabit adalah A-Bio Pharma Pte Ltd (A-Bio) dan Bioprocessing Technology Institute (BTI). Kami memilih lokasi lawatan di Singapura kerana kemudahan dan prasarana teknologi yang pesat dalam bidang bioteknologi, maka bersesuaianlah sekiranya Singapura menjadi destinasi kami. Malaysia juga mempunyai syarikat seperti yang berkonsepkan bioteknologi namun, bilangannya amatlah terhad dan kemungkinan teknologi yang ingin kami pelajari dan lihat sendiri tidak dapat memenuhi kriteria yang ingin dicapai.

Baiklah. Sebenarnya, saya nak berkongsi dengan pembaca semua beberapa keping gambar yang diambil daripada Facebook milik teman saya semasa lawatan tersebut.


Sebahagian pelajar yang telah selesai membuat lawatan ke A-Bio



Kaum keluarga 3 SSB bergambar bersama-sama dengan pengiring di hadapan bangunan A-Bio setelah selesainya lawatan di syarikat berkenaan



Ketika berada di Rumah Limas, Danga Bay sebelum waktu berbuka puasa



Pengiring yang bersama-sama mengiring kami ke Singapura



Dr. Goh Kian Mau, koordinator lawatan ini memberikan sedikit taklimat sebelum bertolak ke Singapura



Singapore Science Park II, terletaknya lokasi syarikat A-Bio



BTI terletak di kawasan Biopolis, hub untuk bioteknologi Singapura


P/S: Alhamdulillah, seronok dan kagum melihat perkembangan pesat khususnya dalam bidang bioteknologi ini. Semoga Malaysia mampu menjadi seperti Singapura tatkala siapnya Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) kelak. Insya Allah...

1 comments:

rasso said...

Dulu selalu gak gi sini lepak2 masa studi di utm... Lama dah tak gi sini...