Friday, November 6, 2009

Berakhirnya Kemerdekaan Kelima...

Assalamualaikum dan Salam Bahagia...


Alhamdulillah, aku panjatkan kesyukuranku kepada-Nya kerana hari ini, Jumaat, 6 November 2009 merupakan tarikh peperiksaan terakhir aku bagi semester kali ini. Subjek yang kelima dan merupakan satu-satunya semester yang melibatkan keseluruhan subjek peperiksaan berasal dari teras kursus. Tiada lagi subjek-subjek yang berteraskan subjek universiti mahupun pengurusan. Kalau anda semua nak tahu, inilah subjek-subjeknya:
SSG 3152 Bioremediation & Biodegradation
SSG 3242 Tissue Culture Technology
SSG 3162 Techniques in Molecular Biology
SSG 3522 Bioprocess Engineering
SSG 3212 Molecular Biotechnology

Kesemuanya adalah subjek teras kursus yang diselitkan bersama-sama subjek-subjek elektif yang melengkapi kursus aku ini. Alhamdulillah, tepat jam 5.05 petang tadi, bertempat di C08 408/409, berakhirnya penantian semester ini. Segala ilmu yang dipelajari dan diterokai, akhirnya disimpulkan dalam satu kalimah yang menjadikan azimat peperangan seluruh mahasiswa; peperiksaan.

Namun, aku amat tertarik dengan tajuk warkah kali ini dinama ianya dinamakan 'Berakhirnya Kemerdekaan Kelima'. Ianya lahir daripada salah seorang mahasiswi jurusan Biologi Tulen yang mengucapkan ucap selamat terhadap sahabatnya di dalam laman sosial, Facebook.
Mahasiswi: Selamat Menyambut Kemerdekaan Kelima.

Begitulah baris-baris maksudnya yang membawa erti tersebut. Agak musykil aku pada mulanya apabila terlihat kenyataan tersebut. Namun, biasalah. Hati seringkali bergolak untuk ingin tahu segalanya. Maka, dengan sepantas neurotransmitter menghantar signal terus terhadap deria-deria yang ada, saya menaip menanyakan hal berkenaan. Jawapannya mudah saja.
Mahasiswi: Sekarang ini sudah masuk semester kelima. Hanya tinggal 1 semester saja lagi kita bakal habis belajar.

Begitulah seakan nadanya mengenai pertanyaan yang aku soalkan kepadanya. Aku benar-benar tidak mengambil berat mengenai bilangan semester yang sedang aku lalui. Aku benar-benar terkedu dengan kenyataan yang dilontarkan olehnya kepadaku. Aku hanya tinggal lagi 1 semester sebelum aku mengambil langkah haluanku sendiri. Aduhai, begitu cepat masa berlalu sejak pertengahan tahun 2007 aku mula menjejakkan kaki di sini. Destinasi yang membawa hala tuju diriku untuk menggenggam segulung ijazah dan berbakti kepada masyarakat dengan ilmu yang diteroka di dada.

Sungguh pantas masa meninggalkan aku dan kenangan serta memori yang bersimpul pelbagai onak ranjaunya. Ada masanya aku tersenyum, gembira, menangis dan juga marah. Semuanya disebatikan dalam putaran kehidupan yang begitu pantas berlalu cuma. Kini, kesemua yang berlaku terdahulu sudah selamat menjadi lipatan sejarah yang tertulis dalam diari diriku. Rindu rasanya untuk kembali semula ke alam tersebut. Melalui segala suka duka bersama dan memperbaiki dan memperbetulkan segala kekhilafan yang pernah terjadi. Namun, itu semua hanyalah mitos semata-mata yang hanya mampu dicipta oleh mimpi-mimpi manusia.

Bagaimana pula aku untuk hayat yang akan datang? Hmm...

0 comments: