Tuesday, November 3, 2009

FBB = FKBSK?

Assalamualaikum dan Salam Mesra...

Hmm...

Sebenarnya, saya kadang-kadang terkesima dengan beberapa orang rakan saya yang seringkali tersalah anggap mengenai fakulti saya dengan sebuah lagi fakulti yang juga baru ditubuhkan di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) ini. FBB merujuk pada Fakulti Biosains & Biokejuruteraan, manakala FKBSK adalah singkatan nama dari Fakulti Kejuruteraan Bioperubatan & Sains Kesihatan. Kebanyakan rakan-rakan saya yang mengambil subjek berkaitan dengan FKBSK ini. Namun, acap kali, mereka mesti mengaitkan saya dengan fakulti ini, sedangkan saya dari FBB, bukannya FKBSK.

Mesti anda semua tertanya-tanya, apa perbezaan 2 buah fakulti ini sedangkan kedua-duanya masih lagi berhubung kait dengan subjek Biologi? Sebenarnya, sejarah penubuhan FBB adalah berasal dari Jabatan Biologi yang dulunya di bawah pentadbiran Fakulti Sains sebelum dinaik tarafkan sebagai sebuah fakulti pada tahun 2006. FBB ini lebih terarah terhadap aspek biologi dan sains hayat yang diimplimentasikan dengan kejuruteraan selaras dengan perkembangan era bioteknologi di Malaysia. Bagi FKBSK, ia berasal dari Fakulti Kejuruteraan Elektrik, di mana jurusan Kejuruteraan Bioperubatan yang bernanung di bawah seliaan fakulti tersebut diangkat martabatnya menjadi sebuah fakulti baru. Fakulti ini lebih fokus terhadap instrumen yang berkait rapat dalam bidang perubatan, di mana merekalah antara pakar-pakar kejuruteraan yang mahir dalam mengendalikan serta menyelenggara segala instrumen tersebut. Jikalau tidak silap pada firasat saya mengenai perkara tersebut.

Itulah antara perbezaan yang dapat saya berikan mengenai kewujudan 2 buah fakulti yang baru bertapak di bumi UTM ini. Insya Allah, dalam tempoh masa lebih kurang 3 tahun dari sekarang, bangunan fakulti tersebut akan siap dibina.

Berikut adalah rupa bentuk bangunan FBB yang bakal siap kelak. Klik di sini untuk selanjutnya.


P/S: Tak sabar nak melihat wajah bangunan baru yang tersergam indah. Insya Allah, harapnya dapatlah nanti...

0 comments: