Sunday, May 16, 2010

Sepucuk Warkah Buat Insan Bernama Guru

Tema Hari Guru 2010: Guru Pembina Negara Bangsa


Bahawasanya kami
Guru-guru negara Malaysia
Dengan ini berikrar
Mendukung terus cita-cita kami
Terhadap tugas kami
Dan menyatakan keyakinan kami
Pada cita-cita murni pekerjaan kami
Kami akan berbakti
Kepada masyarakat
Dan negara kami.


Kami sentiasa menjunjung
Perlembagaan negara
Kami mengamalkan
Prinsip-prinsip Rukun Negara
Pada setiap masa.


Setiap butir perkataan berikut sering kita dengari sewaktu di bangku sekolah dahulu. Warga tenaga pengajar akan melaungkan keramat ikrar ini dihadapan anak didik bangsa mereka pada satu yang bersejarah buat mereka, iaitu Hari Guru.


Pernah suatu ketika, guru digelarkan sebagai sebuah lilin, yang membakar dirinya untuk menerangi insan lain. Namun, saya sangkal sama sekali bidalan sebegini. Mengapa? Kerana ianya sama sekali tidak menepati skop dan konsep guru itu sendiri. Seharusnya, guru ibarat cahaya neon, yang menerangi mereka sekelilingnya serta dirinya, bukannya mengabdikan diri mereka terhadap insan lain sambil mengabaikan kebajikan dan kemaslahatan diri mereka sendiri.


Skop guru kini semakin ditagih. Bukan seperti zaman dahulu kala, di mana cabaran guru kini semakin besar. Selain mendidik anak bangsa, mereka juga perlu mengendong hasrat dan impian negara dalam melahirkan produk yang bukan saja cemerlang dari aspek ilmiah, malah insaniah yang semakin hari semakin puput ditiup angin zaman. Cabaran yang perlu digalas oleh insan yang bergelar guru. Meskipun dihambat dengan tugasan rasmi dalam mendidik anak-anak bangsa sendiri, mereka juga perlu bertindak sebagai 'ibu bapa' kedua tatkala berada dalam persekitaran akademia terhadap para pelajar.


Sempena dengan Hari Guru yang diraikan pada hari ini, iitu 16 Mei, diharapkan para guru mampu memikul tanggungjawab dan amanah yang diutuskan terhadap mereka dengan jayanya. Moga-moga, keikhlasan dan pengorbanan mereka dalam mengharungi detik-detik sukar dalam mendidik para pelajar dibalas oleh-Nya. Selamat Hari Guru.




Nota Kaki: Selamat Hari Guru saya ucapkan terhadap seluruh warga pendidik di Malaysia, terutamanya kepada para guru yang telah mendidik saya:

1. SRK Bandar Baru Selayang, Bandar Baru Selayang, Selangor Darul Ehsan [1 Enau, Disember '94 - Mei '95]

2. SK Taman Universiti 1, Skudai, Johor Darul Ta'zim [1 Enau, Jun '95 - 2 Setia '96]

3. SK Si Rusa, Port Dickson, Negeri Darul Khusus [3 Cekap '97 - 4 Bersih '98]

4. SK Bandar Baru Selayang, Bandar Baru Selayang, Selangor Darul Ehsan [5 Dedikasi '99 - 6 Dedikasi '00]

5. SMK Selayang Bharu, Selangor Darul Ehsan [1 Bersih '01, 2 Amanah '02, 3 Helium '03, 4 Einstein '04 dan 5 Einstein '05]

6. Kolej Matrikulasi Johor, Tangkak, Johor Darul Ta'zim ['06/'07]

7. Universiti Teknologi Malaysia ['07 - '10]



Terima kasih. Jasamu dikenang hingga ke akhirnya. Semoga Allah memberkati perjalanan hidupmu.

0 comments: