Sunday, July 31, 2011

Ramadhan: Yang Dinanti Dan Ditunggu

Arab Saudi, Yaman dan beberapa buah negara di Timur Tengah sudah mengesahkan tarikh bermulanya Ramadhan, iaitu pada esok hari. Insya Allah, Malaysia bakal menyusul kelak. Saat nukilan ini dicoretkan, tinggal lagi kurang dari 9 jam Syaaban akan melambai dan disambut dengan rahmatnya bulan yang di dalamnya terdapat satu malam yang lebih dari seribu bulan.

Dalam Al-Quran, Allah SWT pernah berfirman:
Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!
Al-Qadr: Ayat 1-5

Nabi saw bersabda:
Telah datang kepadamu Ramadhan, bulan berkah, Allah mewajibkan kamu berpuasa, pada bulan ini pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu neraka ditutup, syaitan diikat, dan di dalamnya terdapat malam yang lebih baik dari seribu bulan.
Hadis Riwayat Imam Ahmad dan Imam Nasa’i

Jadi, marilah kita sama-sama berusaha untuk mendapatkan malam tersebut ya.



Nota Kaki: Nama abah selalu dikaitkan dengan bulan yang barakah ini. Sehinggakan apabila tibanya bulan Ramadhan, mesti aku juga yang dijadikan sebagai 'rujukan' oleh ustazah dan rakan-rakan tatkala masa sekolah dahulu.

0 comments: