Saturday, December 24, 2011

Cerpen: Ketika Mendung Berarak [Bahagian Akhir]


"Awak masih tak menjawab persoalan awal saya," Dr. Faris masih lagi dengan persoalan awalnya sejak tadi.

"Dr. Faris?" Hatiku melonjak-lonjak untuk mengetahui siapa gerangan tersebut. Aku mengintai di sebalik cermin berhampiran pintu wad.

"Dia?" Hatiku tersentap. Marahku mula meluap. Mengapa dia berada dalam wad bersama-sama dengan isteriku? Ke mana perginya ayah dan ibu?

"Abang, abang. Jauh menung tu. Abang termenung apa tu?" suara lunak manja datang menerjah ke gegendang telingaku. Aku tersentak.

"Ya, sayang. Kenapa? Sayang tak sihat ke?" Aku menghulurkan tangan kananku lalu mencapai tangan kanannya. Susuk tubuh yang ayu bertudung ungu orkid dipadankan dengan jubah ungu bermotifkan flora duduk di sebelah kiriku. Seukir senyuman aku hadiahkan buatnya.

"Abang tak jawab lagi soalan Balqis."

"Soalan? Soalan apa sayang? Sayang ada hulur soalan kat abang ke?" Aku memandang wajahnya sambil keningku berkerut memikirkan pertanyaan Balqis.

"Abang ni. Dia buat-buat lupa pula. Tadi tu Balqis tanya apa yang abang termenung tu."

"Oh! Maaflah sayang. Abang terperasan pertanyaan sayang. Ni sebab salah sayanglah ni."

"Salah Balqis? Apa yang Balqis dah kepada abang?"

"Sebab sayang cantik sangatlah sampai abang tak terperasan langsung pertanyaan sayang."

"Eeiii, abang ni, kalau tak usik sayang, memang tak sah." Satu cubitan pantas hinggap di lengan kiriku.

"Aduh! Sakit tahu sayang. Tapi, memang betul apa isteri abang ni cantik orangnya. Kalau tak, takkanlah abang boleh terpegun melihat sayang sebegini," ajuku seraya mencubit hidungnya.

Angin petang itu bertiup perlahan meskipun awan-awan mendung telah mula berarak memasuki ruang langit. Namun, aku dan Balqis masih lagi berada halaman rumah. Tenggelam dengan lamunan masing-masing.

"Sayang, sayang nak tahu apa yang abang menungkan tadi?" soalku setelah suasana sepi beberapa ketika.

"Emm." Sepatah Balqis menjawab sambil menganggukkan kepalanya sebagai tanda ya. 

Nafasku tarik sedalam-dalamnya.

"Abang terkenangkan peristiwa abang bertelagah dengan Dr. Faris tempoh hari." Kataku terhenti. Seboleh-bolehnya, aku tidak mahu mengungkapkan peristiwa itu lagi. Lebih-lebih lagi di hadapan Balqis.

"Sudahlah bang. Benda dah berlaku. Dah lepas dah. Tak usah dikenang lagi. Balqis minta ampun sebab Balqis tak beritahu perkara sebenarnya kepada abang." Tangan kanannya erat menggenggam tangan kananku.

"Sepatutnya, abang yang perlu minta maaf daripada sayang sebab cemburu buta abang terhadap sayang. Abang sepatutnya selidik dulu hal tu bukannya terus menerpa dengan emosi amarah dan cemburu yang tidak berasas."

Suasana hening seketika. Hanya teriakan kecil kanak-kanak yang bersorak riang di taman permainan berhampiran mengisi ruang masa ketika itu.

"Kenapa sayang tak beritahu pasal kesihatan sayang kepada abang? Risau abang kalau jadi sesuatu kepada sayang nanti."

"Maafkan Balqis, abang. Balqis cuma nak bagi 'surprise' kepada abang."

"Kalau ya pun nak bagi 'surprise', janganlah sampai macam tu sekali. Risau abang dibuatnya," balasku sambil mengusap perut Balqis.

"Syukur, alhamdulillah. Sayang tak apa-apa. Cumanya, tekanan darah sayang kurang. Banyakkan berehat ya sayang. Bahaya untuk kandungan sayang nanti," sambungku lagi.

"Amboi, abang. Ingatkan kandungan aje, si ibu ni tak ingat ke?" Balqis bersuara seakan-akan merajuk.

"Ibu kandungan tu abang tak ingat." Spontan aku menjawab.

"Abang! Sampai hati abang kata macam tu." Balqis mula menarik muka. Genggaman tangan kami diurai olehnya.

"Ibu yang mengandungkan anak ni abang tak ingat sebab ingatan tu bukannya terletak di sini, tapi di sini," jawab aku sambil meletakkan jari telunjuk kananku di kepala, kemudian membawanya terus ke dada.

"Abang ni kan. Memang sengaja nak usik Balqis." Satu cubitan kecil hinggap di lengan kiriku.

"Aduh! Sakitnya. Isteri abang ni memang suka cubit orang ya."

"Memang."

Aku tersenyum melihat wajah Balqis. Aku merangkul tubuhnya mendekati tubuhku. Syukur, Ya Allah atas kurniaan Kau ini. Awan berarak perlahan di langit Ilahi. Bertindih antara satu sama lain. Ada awan putih, ada juga awan gelap. Suasana petang itu memungkinkan bahawa hujan rahmat bakal membasahi bumi-Nya.


Ujian adalah tanda Allah sayang kepada hamba-Nya
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan: kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya, Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka. Maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
Surah al-Ankabut: Ayat 2-3

2 comments:

Hafiza Omar said...

at last habes pun..tahniah! pasni leh buat cerpen len ea..tp xmo cinte2 da la..hehe

>Hafiza Omar:

Terpaksa habiskan awal...
Kalau ikutkan, ada lagi sub-konflik, tapi, malas nak bagitahu secara terus terang...

Tak nak adegan cinta?
Cinta perlu ada...
Namun, fokusnya kena ke arah subjek lain...
Dah terfikir konsep cerita seterusnya, tapi, tak pasti boleh realisasikan atau tak...