Friday, June 26, 2009

Cerpan: Konfrontasi Realiti Hati (Bahagian 27)

“Amir, kenapa ni? Janganlah menangis lagi. Mama tahu, Amir kasihan tengok mama kan? Betul tak? Amir tak sampai hati tengok mama bersusah payah demi membesarkan Amir? Betul tak ni, Amir?” ujar mama lagi bertalu-talu tanpa perlu menunggu untukku memberikan respon. Dan seperti yang dijangka olehku, mama dapat meneka apa yang dirasakan olehku di ruang hati ini. Aku tidak dapat menahan air mata lagi ketika itu. Dibiarkan terlerai membasahi bahu mama. Mama pula mengusap-usap belakangku. Cuba untuk menenangkan situasi yang dilanda pada masa itu.

“Amir tak sampai hati tengok mama susah. Sebab nak besarkan Amir, mama sanggup buat apa saja. Amir ni yang sepatutnya tolong mama, bukannya biarkan mama seorang diri buat semua ni,” akhirnya terlerai jua luahan yang dipendam di sanubariku terhadap mama.

“Dahlah tu, Amir. Mama rela buat ni semua, asalkan Amir berjaya kelak. Mama tak nak tengok Amir susah nanti. Biarlah mama yang tanggung. Tapi, mama tak akan sekali-kali biarkan hidup Amir pula menderita. Amir adalah segala-galanya bagi mama dan abah.”

Suasana sepi seketika. Hanya kedengaran esakan kecil dan sedu-sedan yang lahir daripada aku. Mengisi ruang sepi.

“Jom, sayang. Kita makan. Mama laparlah. Abahpun dah lama tunggu Amir untuk makan tengah hari sekali. Jom. Amir tukar baju dulu ya,” ucap mama setelah lama dirasakan diriku menguasai suasana. Aku hanya mengangguk tanda setuju. Aku berlalu naik ke aras atas. Melangkah lesu. Aku mendaki anak tangga satu persatu. Namun, pandangan anak mataku kabur secara tiba-tiba. Dunia ini aku dapat rasakan seolah-olah berputar. Aku gagahkan diri juga untuk terus melangkah.

“Ya Allah, kenapa dengan aku ni?” dialogku bersendirian.

Tiba-tiba, aku merasakan tubuh aku melayang ke belakang. Saat itu, aku hanya mendengar teriakan mama yang sayup-sayup kedengaran. Singgah di ruang gema telingaku. Pandanganku kelam. Hanya suara mama saja yang menemaniku ketika itu.
Bersambung...
*Sekuel cerpan ini boleh dilayari melalui laman sesawang iLuvislam.com dengan tajuk thread [Cerpan] Konfrontasi Realiti Hati

0 comments: