Thursday, June 4, 2009

Cerpen: Ketentuan Ilahi (Bahagian 7)

Sambungan dari Cerpen: Ketentuan Ilahi (Bahagian 6)


Alhamdulillah. Akhirnya, aku berjaya menempuhi minggu-minggu yang sukar sebelum ini. Kertas peperiksaan akhir subjek Kimia Analisis, SSC 1293 berakhir sudah menandakan berakhirnya perjuanganku untuk semester pengajian kali ini. Aku baru saja keluar dari Dewan Sri Meranti, dewan yang menjadi medan peperiksaanku tadi. Terlihat raut wajah yang ceria di kalangan rakan-rakan sekuliahku yang sememangnya menunggu tibanya detik waktu ini. Selama hampir 2 minggu aku bertungkus lumus mengorbankan masa senangku untuk menghadapi waktu peperiksaan tersebut yang menjadi harapan ibu bapaku untuk melihatku berjaya kali ini. Berlandaskan keputusan peperiksaan yang lepas, aku yakin, Insya Allah, aku akan memperoleh keputusan yang aku harapkan. Hanya ini saja peluang bagiku menebus kembali kesilapanku yang lalu. Setelah segala usaha dan kudratku curahkan demi mencapai kejayaan yang kuidamkan, diiringi doa yang tidak putus-putus kupanjatkan terhadap al-Khaliq, aku pasrah menantikan keputusan yang bakal aku terima kelak. Tawakal kepada-Nya. Hanya itu saja yang terdaya bagiku kini. Hanya itu…

Bersambung...

0 comments: