Friday, July 17, 2009

Maaf: Sukar Untuk Dilafazkan?

Assalamualaikum dan Salam Bicara kepada semua. Dah hampir beberapa hari diri nie diulit rasa kesibukan yang amat. Segala perjalanan hidup kini lebih terarah pada beberapa perkara yang bersangkutan antara satu sama lain. Esok adalah hari yang menjadi saat genting dan ditunggu-tunggu oleh seluruh warga kerja *SUKAM; Majlis Perasmian. Aku secara langsung terlibat dalam penganjuran dan pengelolaan kejohanan bagi kali nie. Ditambah pula dengan status aku sebagai seorang mahasiswa tahun akhir, lagilah menambahkan sesuatu input yang sama sekali seluruh mahasiswa tidak dapat lari dari realiti kehidupan, iaitu *PSM.

Petang kelmarin, aku telahpun berjumpa dengan penyelia aku bagi PSM nie. Dengan status dekan yang bertakhta terhadap dirinya, semestinya, beliau mempunyai pelbagai idea dan rencana projek yang akan diberikan kepada para pelajarnya kelak. Akhirnya, sesuatu yang tak aku jangka terjadi. Aku telah diberi sebuah projek baru. Sesungguhnya, selama 2 bulan aku mencari segala informasi berkaitan dengan tajuk projek aku sebelum nie, hanyalah tinggal kenangan.

Baiklah, kembali pada tajuk asal nukilan. Maaf. Sebenarnya, adalah seorang hamba Allah nie, aku tahu yang dia nie memang bengang dan kemungkinan benci dengan diri aku nie. Aku terima segalanya apa yang dia lakukan terhadap aku. Meskipun diri aku nie tidak sekelumit pun akan dimaafkan, namun, aku langsung tak berdendam dengannya. Segala kesalahan dan kekhilafan yang pernah dia coretkan terhadap aku, telahpun aku lupakan dan maafkan. Tak ada niatpun untuk aku menyimpan bara tersebut. Tapi, hakikatnya, dia masih lagi tak dapat menerima diri aku nie. Sehinggakan aku berendam air mata dengan sikap acuh tak acuh daripadanya. Meninggalkan aku dalam situasi yang sama sekali aku bingung. Entahlah. Aku bukannya nak menambahkan lagi baranya, tapi, jika kehadiran aku dalam hidupnya tak disenangi, aku rela bawa diri nie pergi bersendirian. Aku berharap agar kau berjaya dalam hidup kau kelak, terutamanya dalam PSM nie. Meskipun aku ditakdirkan oleh-Nya untuk berdampingan dengan kau, bersama-sama melaksanakan PSM nie, sekurang-kurangnya, berilah aku peluang untuk aku membantu kau. Saling membantu. Jika kau tak dapat menerima diri aku nie dalam kehidupan kau, tak mengapalah. Aku mengerti. Aku redha dengan ketentuan daripada-Nya. Jika nie merupakan salah satu ujian daripada-Nya, aku terima.

http://members.dodo.com.au/cooindaonline/god-abled/Forgive.gif

Kini, hanya tinggal diri kau saja. Sama ada kau sanggup menerima diri aku nie ataupun tak. Hatiku nie akan menunggu keterbukaan hati kau dalam menerima aku kembali. Meskipun ianya mengambil masa, aku sanggup menanti detik waktu tersebut. Aku sanggup.

http://www.quotesarcade.com/graphics/forgiveness/forgiveness_quotes_graphics_01.gif


http://jemima.files.wordpress.com/2006/09/forgiveness.jpg


P/S: Semoga kau dapat memaafkan aku, wahai kawan.


*SUKAM = Kejohanan Sukan Antara Kolej Mahasiswa
*PSM = Projek Sarjana Muda

0 comments: