Wednesday, October 7, 2009

Cerpan: Konfrontasi Realiti Hati (Bahagian Akhir)

3 Bulan Kemudian…

Aku duduk memerhatikan mentari yang bakal menghilang di sebalik ufuk barat. Aku baru saja pulang dari menziarahi pusara abah dan mama serta ayah dan ibu.

Nazmi telahpun selamat dikahwinkan dengan gadis pilihan keluarganya. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Sungguh meriah sekali majlis perkahwinan mereka meskipun dilangsungkan dalam suasana yang sederhana. Aku sempat menghadiri majlis tersebut. Masih lagi terngiang-ngiang di gegendang telinga mengenai gurauan yang dihamburkan oleh Nazmi tempoh hari.

“Amir, aku dah kahwin. Kau pula bila lagi?”

“Aku? Kenapa dengan aku pula?”

“Yalah. Kau dah lupa janji kita dulu? Masa kita masih lagi dalam zaman persekolahan?”

“Janji? Janji apa ni, Nazmi? Aku lupalah.”

“Aiseh. Kita sama-sama buat janji di antara kita. Kalau sesiapa di antara kita yang naik pelamin dulu, orang yang belum kahwin tu kenalah belanja orang yang dah kahwin. Haa, kau dah ingat?

“Alahai, aku baru teringat. Aku lupa. Dah lama benar kita buat janji tu, ya. Nampaknya, terpaksalah aku tunaikan janji tu sekarang ni,” ujarku sambil ketawa kecil.

“Jadi, macam mana dengan impian kau?” balas Nazmi setelah melihat ketawa aku sedikit reda.


“Impian?” balasku dengan sedikit kebingungan.

“Ya. Impian kau. Arina Ain Syairah Muhammad.”

Aku kembali ke dunia realiti. Ya. Nama itu. Arina Ain Syairah Muhammad. Dialah insan yang telah mematri dan memagari hatiku daripada berterbangan. Ke mana gadis itu ketika ini? Jiwa aku bermonolog sendirian mengenai persoalan berkenaan.

TAMAT

0 comments: