Friday, December 31, 2010

Imbasan Coretan Tahun 2010

Tahun 2011 bakal menjengah kalendar dunia tidak lama lagi. Ketika artikel ini dinukil, ianya berbaki kurang dari 2 jam saja untuk Malaysia menjengah tahun baru Masihi. Azam dan cita-cita tidak terlepas daripada setiap individu tatkala tibanya tahun baru. Seperti biasa, coretan senarai-senarai yang ingin dicapai dan dikecapi bagi tahun baru sudah semestinya di'bidik'.

Tahun 2010 semestinya meninggalkan 1001 nostalgia, bahagia, derita, pahit mahupun manis bagi setiap individu. Sebegitulah lumrahnya saban tahun. Ianya tidak terhenti berputar dan berlegar di situ. Ianya akan terus subur sehingga sampai masa akhirnya. Bagaimana pencapaian anda semua bagi tahun ini? Bagi mereka yang telah mencapai sasaran, alhamdulillah. Syukur kepada-Nya kerana mengurniakan kesempatan kepada kita untuk terus mengejar cita-cita diingini. Bagi yang tidak mampu, tidak mengapa. Anda masih lagi mampu mencubanya untuk tahun baru yang bakal menjelang ini. Teruskan niat atau hajat yang tergendala. Kecapi apa yang boleh dirasai. Insya Allah, dengan pertolongan daripada-Nya, kalian mampu merasainya kelak.

Baiklah. Sebelum tirai tahun 2010 ini melabuhkan detiknya, ingin saya membawa kalian semua mengembara jauh memori sepanjang perjalanan tahun ini. Kesemua coretan ini adalah yang berlaku di sekeliling kita, yang mana saya rasakan ianya mempunyai nilai sentimentalnya tersendiri untuk diingati oleh seluruh pelusuk penghuni dunia.

5. Nahas Bas Persiaran di Jalan Simpang Pulai-Cameron Highland dan Nahas Bas Ekspress Delima di Km 223 Lebuhraya Utara-Selatan Plaza Tol Simpang Ampat

Kedua-dua nahas tersebut adalah titik hitam dalam sejarah pengangkutan awam di Malaysia bagi tahun 2010. Nahas pertama yang berlaku pada 10 Oktober 2010 di Plaza Tol Simpang Ampat mengorbankan 13 nyawa yang rata-ratanya adalah penumpang tanah air manakala tragedi kedua pula melibatkan para pelancong dari Thailand yang bercuti di Cameron Highland. Ianya mengorbankan nyawa seramai 27 orang.
Nahas Bas Ekspress Delima di Plaza Tol Simpang Ampat Km 223 Lebuhraya Utara-Selatan


27 nyawa yang terkorban semasa nahas di Jalan Simpang Pulai-Cameron Highland


4. Kes Pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya


Berita yang tragis di minggu Hari Raya Puasa. Kematian jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, 47 tahun bersama-sama 3 orang lagi yang dibakar mayatnya di Ladang Gadong, Tanjung Sepat, Banting, Selangor Darul Ehsan. Abu mayat mereka kemudiannya dibuang ke Sungai Panchau, Kampung Kanchong Laut, berhampiran dengan tempat mayat mereka dibakar. Suspek utama dalam kes ini adalah Datuk Pathmanabhan a/l Nalliannen yang berstatus peguam. Kes ini masih lagi dibicarakan.


3. Piala Dunia 2010 Afrika Selatan


Pelbagai suka dan duka dapat dirangkum dalam Piala Dunia Bola Sepak edisi kali ini, di mana salah satu kontroversinya adalah penidakkan jaringan gol oleh Frank Lampard semasa England menentng Jerman di peringkat suku akhir. Jaringan tersebut tidak disahkan oleh pengadil perlawanan ketika itu yang nyata jelas bola sudah memasuki gawang lawan.


Wayne Rooney of England is tackled by Arne Friedrich of Germany during the 2010 FIFA World Cup South Africa Round of Sixteen match between Germany and England at Free State Stadium on June 27, 2010 in Bloemfontein, South Africa.
Kontroversi jaringan Frank Lampard boleh dilihat di sini.

Seterusnya adalah pertembungan perlawanan akhir yang melibatkan pasukan dari Sepanyol menentang Belanda yang berpihak kepada Sepanyol dengan jaringan 1 - 0 semasa masa tambahan. Jaringan yang disudahkan oleh pemain FC Barcelona, Andreas Iniesta pada minit ke-116 memberikan laluan kepada Juara Eropah itu merangkul buat pertama kalinya dalam sejarah bola sepak negara mereka menjulang Piala Dunia. Dalam perlawanan ini, pengadil dari England, Howard Webb telah melayangkan 14 kad kuning dan 1 kad merah pada perlawanan tersebut, menjadikan ianya sejarah dalam penganjuran perlawanan akhir bola sepak Piala Dunia sebagai perlawanan yang paling banyak dilayangkan kad.


2. Jose Mourinho Sah Milik Real Madrid CF

Jose Mourinho yang berjaya membawa kelab Itali, Inter Milan menjuarai Piala Liga Juara-Juara, Liga Serie A dan juga Piala Coppa Italia akhirnya mengesahkan dirinya sebagai pengurus baru di Stadium Bernabeu. Spekulasi hangat sebelum ini mengatakan bahawa Jose Mourinho akan beralih arah ke Sepanyol akhirnya menjadi kenyataan dan meninggalkan kelab Itali tersebut dengan kejayaan 3 piala semusim. Inter Milan akhirnya melantik bekas pengurus Liverpool FC, Rafael Benitez bagi meneruskan tradisi kegemilangan kelab itu sebelum beliau dipecat seminggu sebelum Krimas kerana mencabar lembaga pengarah kelab itu untuk mengeluarkan dana bagi memperkuatkan skuad yang ada.



1. Penantian Malaysia Berakhir Setelah 14 Tahun bagi Piala Suzuki AFF

Skuad anak muda Harimau Malaya yang diterajui oleh kapten pasukan, Safiq Rahim akhirnya memberikan kegemilangan penutup tahun 2010 dengan berjaya membawa pulang piala edisi ke-8 Piala Suzuki AFF ke Malaysia setelah menumpaskan jiran Asia Tenggara, Indonesia dengan agregat 4 -2. Meskipun skuad yang dibimbing oleh jurulatih K. Rajagobal tewas di Stadium Gelora Bung Karno pada 29 Disember lalu dengan jaringan 2 -1, namun, bekalan selesa jaringan 3 gol di Stadium Nasional Bukit Jalil menjadi taruhan untuk memberi laluan buat Malaysia mengecapi piala tersebut setelah 14 tahun edisi berlangsungnya kejohanan tersebut.


Nota Kaki: Ini adalah merupakan pandangan saya terhadap sorotan dan bingkasan memori bagi tahun 2010.

1 comments:

TheShida said...

happy new year! hv a great yr ahead!