Tuesday, September 6, 2011

Cerpen: Aku Terima Seadanya... [Bahagian 2]

Sabda Baginda Rasulullah s.a.w yang bermaksud, "Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa."
Hadis Riwayat  al-Hakim


Aku mengesat airmata mama yang mengalir keluar. Aku tatap wajahnya. Lama. Hanya mata sahaja yang berbicara ketika itu. Hanya mata sahaja yang menyampaikan segala kata-kata.

"Mama, kenapa mama menangis ni? Along minta ampun. Along dah terguriskan hati mama." Hati aku dirundum rasa kesal. Diselubungi rasa bersalah. Amat. Mama perlahan-lahan menggelengkan kepalanya.

"Along tak salah apa-apa terhadap mama. Mama aje yang emosi."

"Cuba mama luahkan apa yang mama pendam. Along nak dengar," ujarku sambil menanti penuh minat. Songkok baldu hitam aku tanggalkan dari kepala. Diletakkan di sebelah kananku.

"Tak ada apa-apa. Mama cuma ..." Ayat terakhir mama tergantung. Cuba mencari kekuatan untuk meneruskan. Mungkin.

"Mama cuma cemburu dengan Along. Cemburu sebab akhirnya Along akan dikasihi oleh seorang Hawa selain mama. Mama cemburu. Mama sedih bila mama tak dapat nak berkongsi kasih sayang mama dengan Along lagi selepas ni." Panjang luahan mama. Aku tersenyum. Tangan aku semakin erat aku genggam. Aku kucup belakang tangan mama.

"Mama, kasih sayang Along terhadap mama lebih tinggi darjatnya selepas cinta Along terhadap Ya Rabb dan Rasul-Nya. Mama sentiasa mekar di hati Along. Mama adalah serikandi Along. Sentiasa berada di sisi Along sehingga ke akhir hayat." Secangkir senyuman aku lampirkan buat insan teristimewa di hadapanku. Aku peluk tubuh mama.

"Along, mama doakan Along agar dikurniakan bakal isteri yang solehah dan zuriat yang menjadi penyejuk mata Along," ujar mama seraya melepaskan dakapannya.


"Terima kasih mama. Amin." Begitu besar pengorbanan seorang ibu. Meskipun mama sedar bahawa anak lelaki tunggalnya itu akan menamatkan zaman bujangnya, mama masih lagi  setia dengan doa dan nasihat terhadap anaknya.

"Mama." Aku terhenti seketika menahan sebak yang tiba-tiba datang bertandang.


Bersambung...

2 comments:

Hafiza Omar said...

ni cerita benar ea?huhu..erm mcm da xlame je ni nak ehem2~~

Unknown said...

Hafiza Omar

Haish...
Mana ada cerita benar...
Rekaan semata-mata...
Tak lama lagi nak graduasi...
Pastue, tak lama lagi nak mencari kerja...
Insya Allah...

Abang nak tunggu junior yang melafazkan sakinah dulu...
:)

Mari menjengah:
Cerpen: Aku Terima Seadanya... [Bahagian 2]